Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7
  • Gál Péter F.: @Tóthné Szalontay Anna Panni: Általában nagyon igyekszem precízen és pontosan fogalmazni, de nem ... (2024.01.23. 14:37) Egyforma semmik

9 elemű rabkereszt

2012.02.26. 17:00 Gál Péter F.

Mikor már elég sokat olvastam a 6 elemű rabkeresztekről, elhatároztam, hogy én is tervezek egy hasonló játékot. Tudtam, hogy 6 elem kevés lesz valami újdonsághoz, hisz Bill Cutler már az összes, több milliárd 6 elemű rabkeresztet elemezte. Így több elemben kezdtem gondolkodni. Az a plusz kihívás is megvolt, hogy a formát is én találhatom ki, nem kell a régről ismert designnál maradnom. Némi töprengés után arra jutottam, hogy a következő kereszthez 9 elem szükséges, és elég érdekes formájú lesz, hisz a tér három irányban 2, 3 és 4 elem fogja keresztezni egymást. A fejemben már megvolt a forma, csak az elemeket kellett kitalálni. Tudtam, hogy így fog kinézni:

A 6 elemű kereszteknél megismertek alapján azt is sejtettem, hogy rengeteg elemkészlet lehetséges, amik között viszonylag egyszerűek és rendkívül bonyolultak is vannak. Felállítottam magamnak pár szempontot az elemek kitalálásához:

  • lehetőleg kevés egyforma legyen köztük
  • fűrészelhetők legyenek, vagyis az elkészítésükhöz viszonylag egyszerű szerszámok kelljenek
  • ne legyen túl nehéz a játék, vagyis nem kell, hogy az elemek nagyon bonyolult formájúak legyenek
  • az egyik elem legyen a tömör hasáb

A tömör hasáb azért jó, mert akkor van egy "lezáró" elem, lehet sejteni, hogy azt kell utoljára felhasználni az összerakáskor. A behelyezése előtt így néz ki a játék:

Amikor ezt a játékot terveztem, még nem nagyon voltak hozzáférhető számítógépes programok, amik megkönnyítették volna a kísérletezést. Így lényegében teljesen fejben és papíron készült el a terv. Akkor pár napig ezzel is álmodtam :) Végül ezek lettek az elemek:

Látható, hogy a 9 elemből 7 akkora, amekkorákból a 6 elemű keresztek is készülnek. Sőt, mindegyik benne van a Készletben (bár akkor még nem volt készletem). A fotó két szélén látható két elem hosszabb, ezek 8 egységnyiek és egymás tükörképei. Azért 2 egyforma elem lett a 9-ből, de ez nem olyan rossz arány.

Bár az elemek viszonylag egyszerűek és ha valaki türelmesen nekiül, akkor maga a játék sem túl nehéz, de azért 10-20 perc nem elég a megoldásához. Ha jól emlékszem, bemutatókon még senki nem rakta össze.

Sokáig azt gondoltam, hogy valami igazán újat és meglepő formát találtam ki. Aztán pár év múlva láttam, hogy mások is rájöttek ugyanerre az alakzatra. Azt nem tudom, hogy előttem vagy utánam. De nem baj, azért ma is büszke vagyok az első saját tervezésű összekapcsolódó játékomra.

Aztán elkészült a Készlet is, ami ugyan nem ilyen forma kirakására való, de a 7 elemet kivehettem abból is, csak a két hosszabbat kellett megtartani. Nem is olyan régen kezdtem vizsgálgatni, hogy a készlet felhasználásával lehet-e más, érdekes tulajdonságú 9 elemű keresztet készíteni. (Ma már van számítógépes segítségem az ilyen feladatokra.)

És bizony találtam jópár érdekes változatot.

Volt szó régebben a 2-es és 3-as típusú keresztekről. Ezeknél az a lényeg, hogy nem egyesével kell összerakni az elemeket, hanem 2 vagy 3 elemet külön össze kell építeni és ezt az építményt egyben kell a többi közé illeszteni. Próbáltam ilyet keresni, és hamarosan sikerült is találni.

Egy 2-es típusú kereszt így jön szét:

Látható, hogy egyszerre két elemet kell eltávolítani az összerakott játékból.

Ezeket kivéve:

Ez már igazán nehéz játék, bár most is vannak az elemek közt egyformák:

A megoldóprogrammal való vizsgálódás közben egy nagyon érdekes dolgot fedeztem fel. Ugyanezt az alakzatot nemcsak ilyen elemelrendezésben lehet összeállítani, hanem egy lényegesen eltérőben is. A forma ugyanaz, mint eddig, de az elemek állása egész más:

Ebben az elrendezésben az oldalsó elem egyszerűen leemelhető:

Így - összerakás szempontjából - egy egész más játékcsoportot kapunk. Ennek kielemzése még várat magára.

Kicsit jobban szétszedve:

És teljesen szétbontva:

Látható, hogy ezek között az elemek között nincsenek egyformák. Tovább nehezíti a játékot, hogy néhány elég furcsa formájú, semmilyen szimmetriával nem rendelkező elemet is tartalmaz. Ezt a keresztet még nem sikerült senkivel letesztelnem, hisz e bejegyzés írására való készülés közben találtam. De a probléma izgat, lehet, hogy a későbbiekben még visszatérek a hasonló módon összeállítható játékokra.

Sok bejegyzés végén szoktam ajánlani, hogy készítse el az olvasó a játékot. Most is ajánlom :) Bár ezt azért a komolyabb barkács ismeretekkel rendelkezőknek merem csak javasolni. De, mint láttuk régebben, volt aki a teljes Készletet elkészítette, ami igazán komoly kihívás volt! Aki valamelyik most bemutatott 9 elemű keresztet faragja ki, az egy igazán ritka játékkal fog rendelkezni!

1 komment

Címkék: rabkereszt összekapcsolódó burr interlocking puzzle mechanical puzzle facsomó interlocking 6 elemű

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr684210936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vtamas 2012.02.27. 10:15:49

Gratulálok a program nélküli saját tervezéshez!
süti beállítások módosítása