Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

Konvergens evolúció - Squadron

2014.02.16. 12:27 Gál Péter F.

Miután megírtam a Mutánsos cikket, kapcsolatba léptem az eredeti játék kitalálójával, Wei-Hwa Huang-nal. Egyrészt tájékoztatni akartam a bejegyzésről, másrészt némi plusz információt is kértem tőle. Valahol olvastam, hogy az IPP-s cserejátéka egy bővebb készlet volt, amiből el lehetett hagyni elemeket, és a maradékokból kellett azonos alakzatokat kirakni. Erről a játékról kértem részletesebb leírást és esetleg némi magyarázatot a névadásokra. Kicsit aggódtam, hogy vajon kapok-e választ és kellően informatív lesz-e. Nem kellett csalódnom, nagyon hamar kaptam egy fotót a cserejátékról, ami alapján már lehetett reprodukálni. Az általam készített változat ilyen lett:

ConvEvol_0008.jpg

Minden elem pentakocka, vagyis 5 kisebb kockából áll. A két jobb oldali 3 dimenziós pentominó, míg a másik 3 elem igazi térbeli alakzat.

A feladat tehát az, hogy valamelyik elemet hagyjuk el, (Huang szóhasználatával, nevezzük ki vezérnek) a maradék négyből pedig alkossunk két azonos alakzatot!

Huang elárulta, hogy az 5 elem kiválasztása egyáltalán nem véletlenszerűen történt. Nagyon komoly elemzés húzódik meg a háttérben. Olyan készletet keresett, ami bármelyik elem elhagyásával megoldható kombinációt eredményez. Sőt, ha lehet, akkor minél kevesebb megoldása legyen minden részkészletnek. A képen is látható készlet maximálisan megfelel az elvárásoknak. Akármelyik elemet hagyjuk el, csak egyféleképpen oszthatjuk ketté a maradék négy elemet és annak a kettéosztásnak is csak egy megoldása lesz. Nagyszerű készlet!

Huang különböző fákból készítette el az ő játékát. És úgy alakította az elemeket, hogy minél sötétebb színűek, annál nehezebb az elhagyásukkal keletkező feladvány. Az én fotómon balról jobbra nehezedik a játék, majd megbetűzöm az elemeket.

A legkönnyebb játékot tehát akkor kapjuk, ha a bal szélső elemet hagyjuk el. Erről a megoldásról készítettem egy fotót, de szándékosan életlen, hogy ne lőjem le teljesen a poént.

ConvEvol_0025.jpg

Remélem, nem lehet kivenni az egyes részcsoportokat alkotó elemeket.

Kedves olvasó! Ha egyszerűen elkészíthető, meghökkentő, nehéz játékot szeretnél magadnak, akkor javaslom, hogy valahogy készítsd el ezt, nem fogsz csalódni benne!

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr655816655

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2014.02.22. 11:16:47

de a névadásról végül nem beszéltél ...

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2014.02.22. 11:27:58

@G. M. E.:
A névadásról:
Igazából megerősítette Huang, amit már a Mutánsos cikkben megsejtett az egyik olvtárs. Annak azért lett D'Artagnan a neve, mert a 3 "egyforma" muskétás mellett D'Artagnan a negyedik, aki különbözik tőlük, de mégis összetartoznak.
A Squadron hajórajt vagy valami ilyesmit jelent. A kiválasztott elem a vezér és azt a parancsot adja a másik két "hajónak", hogy rendeződjenek azonos alakzatba.
A konvergens evolúció pedig a biológiából jön. Különböző fajok az evolúció során hasonlóvá alakulnak vagy legalább bizonyos részeik hasonlóvá, egyformává változnak.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2014.02.24. 21:39:49

kicsit erőltetett ez a biológiai hasonlat számomra :) a játékban az azonosság a kikényszerített feladat, az evolúcióban ez nincs kívülről rákényszerítve