Hirdetés

Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Nyunyócska: Én is sok sikert kívánok a gyártáshoz, bármikor is jöjjön el az az idő! :) Addig is megcsinálom sk... (2014.04.20. 15:08) Egy játék születésének nézetei
  • G. M. E.: Egyszer el fogom készíteni! Nekem is kedvencem! (2014.04.16. 10:44) Torlaszok egy dobozban
  • Gál Péter F.: @pi314: Léteznek kívülről szőtt anyaggal borított gumik (pl. kalapgumi). Azoknak korlátozott a nyú... (2014.03.17. 11:05) Kígyókocka
  • TomTomi69: @Gál Péter F.: Köszi a segítséget, megcsináltam a 3. képen láthatót, és már működik mindkét verzió... (2014.03.04. 18:16) Ikrek - Ördöglakat fillérekből 2.
  • bla07: Utólag is gratulálok a részvételhez, és a cikkhez. Egy ideje figyelem már a blogot, és most, hogy ... (2014.02.26. 18:22) Az IPP főbb eseményei

Torlaszok egy dobozban

2014.04.13. 18:06 Gál Péter F.

Két kedvencemről lesz most szó. Olyan játékok ezek, amivel azok is szívesen játszanak, akik nem nagyon szeretik az ördöglakatokat vagy más logikai játékokat. Talán azért, mert ránézésre egyszerűnek tűnik a feladat is és az elemek is.

"Mindössze" néhány rudat kell elhelyezni egy dobozban úgy, hogy egyik sem lóghat ki felfelé. Így szoktam odaadni a kísérletezőknek:

LoxInBox2_Egyben.jpg

Azzal a kísérőszöveggel, hogy csak azt az egyetlen álló elemet kell még elfektetni.

1 komment

Hurkok és vonalak

2014.04.06. 18:17 Gál Péter F.

Junichi Yananose sokszor áll elő meglepő alapötletű játékokkal. Általában nagyon magas minőségű, gyönyörűen kivitelezett összekapcsolódó elemekből álló rabkeresztjei keltenek feltűnést, de van néhány egyszerűbben elkészíthető ötlete is. Egy ilyenről lesz szó a következőkben.

A játék elemei L (vagy V) alakú, 3 négyzetből álló triominók, azonban mindegyiken más-más alakú színes csík halad végig:

Juno_Elemek.jpg 

Minden elem hátoldalán ugyanaz a minta található, mint az előlapján (pontosabban a tükörképe, hisz az átfordítás tükrözi az elemet).

Szólj hozzá!

Párhuzamos kockák pentakockákból

2014.03.23. 19:08 Gál Péter F.

Már többször volt szó arról a remek készletről, aminek felhasználásával több száz, sőt több ezer feladvány alkotható. Láttuk, hogy a pentakockák tetrakockákkal kiegészítve alkalmasak kockák kirakására. Ha felhasználjuk a dikockát, akkor további lehetőségeket kapunk, ezekről itt volt szó.

Felmerül a kérdés, hogy vajon ki lehet-e rakni az elemekből egyszerre két kockát? A válasz pozitív, amint a következő képen is látható:

KetKocka.jpg

Szólj hozzá!

Kígyókocka

2014.03.16. 18:27 Gál Péter F.

Szerintem sokan láttak már játékboltban, vásáron vagy szuvenír árusnál kígyókockát. Abban nem vagyok biztos, hogy mindenki rájött, hogy nem egy elemekből összerakhatót játékot lát, hanem valami egész fura megoldást. Kívülről ártatlanul néz ki:

KigyoKocka_CubraBlue_Egyben.jpg

Nagyon hasonlít pl. a Félórás fejtörőhöz vagy egy tarka Szóma kocka is lehetne.

8 komment

Sudoku ördöglakat

2014.03.02. 19:25 Gál Péter F.

Napjaink egyik legnépszerűbb fejtörő játéka a Sudoku. Olyanok is nagy kedvvel fejtik, akik semmi más gondolkodni valót nem szeretnek, sőt megriadnak egy kis töprengéstől. Nem véletlen, hogy a Sudoku megihlette az ördöglakat-tervezőket is. Az egyik legötletesebb változatot Nob Yoshigahara alkotta meg. Nob Yoshigahara neve már sokszor előfordult a blogon, az egyik legnagyobb alakja az ördöglakatok világának. Nem véletlenül van róla elnevezve a játéktervező verseny.

Bár az eredeti Sudokut 9×9-es táblán játsszák, Yoshigahara verziója mindössze 5×5 vagyis 25 négyzetből áll. Számok helyett pedig színeket kell elhelyezni úgy, hogy semelyik sorba és oszlopba ne kerüljenek azonosak. Ezt a változatot nem papíron ceruzával kell játszani, hanem pl. fából elkészített játékelemekkel. Az ördöglakatos változatban a csavar az, hogy bizonyos színek össze vannak erősítve: 

5thAv_Elemek2.jpg

Ezt a 9 elemet – 7 triominót és 2 dominót – kell elhelyeznünk úgy, hogy egy 5×5-ös négyzetet alkossanak és semelyik sorban, oszlopban ne szerepeljenek azonos színek. Yoshigahara a Fifth Avenue nevet adta játékának. Apró kockákból elkészített változata Alan Boardman cserejátéka volt az 1998-ban megrendezett 18. IPP-n. Alan Boardman a miniatúrák mestere, az egész játék elfért egy 25×25×5 mm-es dobozban.

Szólj hozzá!

Mindig magasabbra – Ördöglakat fillérekből

2014.02.23. 10:38 Gál Péter F.

Vannak olyan "ördöglakatok", aminek megoldásához a logikus gondolkodáson kívül egy kis ügyességre, némi fizikai ismeretre is szükség van. Ilyen volt pl. az Egyensúlyozó szögek, Ezek megoldása általában azoknak is szokott tetszeni, akik a klasszikus ördöglakatokat nem nagyon szeretik. A megoldást látva mindenkiben előjön az "Aha élmény", általában mosolygós, elégedett arcokkal próbálják megismételni a megoldást.

Ilyen játékról lesz szó most is.

Tetra_Ossze.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: ügyességi filléres

Konvergens evolúció - Squadron

2014.02.16. 12:27 Gál Péter F.

Miután megírtam a Mutánsos cikket, kapcsolatba léptem az eredeti játék kitalálójával, Wei-Hwa Huang-nal. Egyrészt tájékoztatni akartam a bejegyzésről, másrészt némi plusz információt is kértem tőle. Valahol olvastam, hogy az IPP-s cserejátéka egy bővebb készlet volt, amiből el lehetett hagyni elemeket, és a maradékokból kellett azonos alakzatokat kirakni. Erről a játékról kértem részletesebb leírást és esetleg némi magyarázatot a névadásokra. Kicsit aggódtam, hogy vajon kapok-e választ és kellően informatív lesz-e. Nem kellett csalódnom, nagyon hamar kaptam egy fotót a cserejátékról, ami alapján már lehetett reprodukálni. Az általam készített változat ilyen lett:

ConvEvol_0008.jpg

4 komment

Hármas facsomók

2014.02.09. 21:21 Gál Péter F.

Több, mint 5 éve írtam először a facsomókról. (Meglepődtem, hogy milyen régen is volt már!) Már az akkori bejegyzésben is mutattam képet az egyik legegyszerűbben elkészíthető összekapcsolódó elemekből álló játékról, az egyszerű  3 elemű facsomóról. Azért is szeretem ezt a játékot, mert más, hasonló fejtörők kitalálását inspirálta. Már volt szó egy lehetséges továbbfejlesztésről, amikor ketrecbe zártuk a csomót. Most olyan változatokat mutatok be, ahol kívülről alig látszik eltérés az eredetihez képest, csak a belső szerkezet módosul és lesz ettől nehezebb a játék.

Néhány a három elemű facsomóim közül:

3Cs_Osszes1.jpg

Bal szélen a már 5 éve bemutatott darab látható. Azóta még viseltesebb lett, többször eltört, szétjött, de mindig megpróbálom rendbehozni, hisz ez volt az egyik első saját készítésű játékom.

Szólj hozzá!

Csak négy darab!

2014.02.02. 17:47 Gál Péter F.

Nagyon szeretem a bonyolult térbeli formákat, egymásba metsző elemeket, paradoxonnak tűnő alakzatokat. Jópár ilyen játékot bemutattam már. De az igazi kedvenceim mégiscsak azok, amik kevés, egyszerű elemből állnak, mégis komoly fejtörést kívánnak a megoldótól. A következőkben szereplő két játék ez utóbbi csoportba tartozik. Sok közös vonásuk van, bár egészen más stílusú játékokra is emlékeztetnek.

Az egyik legegyszerűbben elkészíthető játék Perigal négyzete. Nem véletlenül tartozik a kedvenceim közé. Első pillantásra nagyon hasonlít hozzá Stewart Coffin játéka, melynek a Few Tiles (vagyis Néhány csempe) nevet adta.

FewTiles_Elemek2.jpg

3 komment

Féreglyuk

2014.01.26. 16:06 Gál Péter F.

Korábban volt már szó az egyforma pentakockákból alkotható nagyobb kockákról. Ebben a bejegyzésben e játékok ősét, a 25 Y-ból álló változatot mutattam be, itt pedig egy kicsit általánosabban foglalkoztunk a témával. Kár, hogy ezzel a rengeteg elemmel más kockát nem lehet kirakni! A 4 egység oldalú kocka 64 kis kockából áll, az nem osztható öttel, így hiába is próbálkoznánk pentakockákkal. Viszont 4 kis kocka elhagyásával már lehetséges olyan alakzatokat készíteni, amik kirakhatók! Ilyesmikről lesz szó most.

Három térbeli pentakockából rendelkezem sok darabbal:

JNY_Osszes.jpg

Nem véletlen, hogy éppen ezekből! Az 5×5×5-ös kockát ezen elemekből lehet nem triviálisan kirakni. (Ez azt jelenti, hogy ezekből az elemekből nem lehet összeállítani olyan kisebb téglatesteket, amikből kirakható az 5-ös kocka. Más szóval ezeknek az elemeknek az 5-ös kocka prím doboza.). Mindből 25 darabom van, de most csak 12-12-re lesz szükség.

Szólj hozzá!

Dróthurkok – Ördöglakat fillérekből

2014.01.12. 18:17 Gál Péter F.

Általában egy vékony drótból készült ördöglakat minősége hagy némi kívánnivalót maga után. Nyeklik-nyaklik, nehéz eldönteni, hogy milyen lépések megengedettek. A drót nem alkalmas olyan játékok készítésére, ahol a megoldás lényege az, hogy egy vékony résen lehet átvezetni valamit. A vékony rés a legkisebb erőtől kitágul, megnagyobbodik, így szinte minden átfér rajta. Volt már szó az ilyen típusú játékokról ebben a bejegyzésben.

Van azonban egy olyan kategóriája az ördöglakatoknak, amit el lehet készíteni drótból. Ezek a játékok nem kényesek a pontos méretre, ha kicsit mozog a váz, az nem okoz semmi problémát. Persze nagy erőt nem szabad kifejteni ezek megoldásakor (sem). Ezen játékok közös jellemzője, hogy egy hosszúkás dróthurkot kell végigvezetni valamilyen akadályokkal nehezített pályán. Talán az egyik legismertebb képviselője látható a következő képen:

Drot_Haromszog.jpg

A bal oldali hurkot kell kifűzni a háromszöges labirintusból.

10 komment

Címkék: szétválasztó filléres

Minden napra 100 játék – Pentominó azonosságok

2014.01.05. 21:13 Gál Péter F.

Minden napra 100 játék? Az 36500 feladvány. Sőt, lehet, hogy még ennél is több gondolkodni valót rejt a most bemutatandó játékcsalád.

A taiwani iskolákban bevett gyakorlat, hogy a diákoknak különböző tudományos munkákat kell vagy lehet végezniük nem feltétlenül szorosan a tananyaghoz kapcsolódva. A jobb alkotások aztán kiállításokon, versenyeken vesznek részt. (Szerintem ez nagyon hasznos gyakorlat, jó lenne, ha nálunk is elterjedne.) Egy ilyen tudományos kiállításon tűnt fel két középiskolai diák Chun-yen Chou és Yu-chuan Lin ötlete. Azt vizsgálták, hogy különböző alakzatokból, mikor, hogyan lehet azonos formákat létrehozni. Pontosabban ők ennél speciálisabb eseteket elemeztek, a vizsgált alakzataik a 4 négyzetből álló tetrominók voltak. Vagyis ezek:

Tetrominok2.png

Az öt különböző elem nem hordoz túl sok lehetőséget, így két különböző színből két-két készletet használtak. Volt tehát 10 db (mondjuk) zöld és 10 db kék tetrominójuk. Azt vizsgálták, hogy 2-3 kék és zöld elem segítségével tudnak-e azonos alakzatokat kirakni. Pl. (színezetlen tetrominókkal):

Tetro_2x2.jpg

Szólj hozzá!

A játéktervezéstől a megvalósításig (Noncsi)

2013.12.29. 17:10 Gál Péter F.

E blogon kaptam kedvet az ördöglakatokhoz. Azóta is lelkes olvasója vagyok, érdeklődve várom az új cikkek megjelenését.

Itt kaptam kedvet a játékok készítéséhez is, otthoni, "barkács" eszközökkel sok játékot elkészítettem családom és barátaim örömére.

Ahogy egyre jobban belemerültem a témába, egyre többet olvastam róla az Interneten, egyre több helyet fedeztem fel, ahol ördöglakatokkal foglalkoznak. Így lett az egyik kedvenc helyem Ishino Keiichiro oldala a http://www.puzzlewillbeplayed.com. Itt szinte naponta jelennek meg játéktervezők új játékai. Csodálattal figyeltem többek között Stéphane Comine (http://puzzlewillbeplayed.com/-/designer/Chomine.xml), vagy Yavuz Demirhan (http://puzzlewillbeplayed.com/-/designer/Demirhan.xml) több száz darabos kollekcióját, amelyekben egyaránt megtalálhatók egyszerű - néhány lépéses - és bonyolult - több 10 lépéses, szerintem csak számítógéppel megoldható - facsomók leírásai.

Itt kaptam kedvet a játékok tervezéséhez, és nagy megtiszteltetés, hogy Ishino publikálta is azokat (http://puzzlewillbeplayed.com/-/designer/Vanyo.xml).

A tervezés során 3 - látszólag egy kissé ellentmondó - dolog motivált:
  • különleges alakú rabkereszteket, facsomókat tervezni,
  • egyszerű, emberek által megoldható játékok terveit megalkotni,
  • egy kicsit feszegetni a határokat olyan tervekkel, amelyeknek sok lépéses megoldása van.

Úgy is mondhatnám, hogy keresem a saját stílusomat ebben a határtalan világban.
Mindig is szerettem a labirintusokat és a facsomókat, így megpróbáltam ötvözni azokat. A Noncsi nevű játékomban is ez dominál valamilyen módon.

Többen kérdezték már, hogy gondolom ki ezeket a terveket. Az ötletek először fejben, néha álmomban :-) születnek, majd jön a BurrTools programmal való próbálkozás, és sokszor egészen más jön ki belőle, mint amit először elgondoltam. Néha megépítem az elemeket a LiveCube (http://www.livecubeshop.com/) készletemből, így próbálva, alakítva a játékot. Az ilyen megépítés sokszor hasznos, mert jobb a tényleges térbeli elemekkel kísérletezni, mint a BurrTools programmal.

Így született a Noncsi nevű játékom is. Eredetileg a 3 keretes labirintust gondoltam ki, amelyet ki kell tölteni egyforma elemekkel.

noncsi_elso.jpg

A próbálkozások során ez úgy módosult, hogy 1 keret van, amelyet 3 féle különböző elemmel kell kitölteni:

Szólj hozzá!

Karácsony

2013.12.23. 08:35 Gál Péter F.

Boldog Karácsonyt kívánok minden olvasómnak!

Xmas3S.jpg

Remélem, sokak találnak néhány érdekes játékot a fa alatt!

(A kép előterében a Monge's L-Cubes prototípusainak elemei láthatók. )

És egy feladvány: mi az a piros fényes valami a háttérben?

Szólj hozzá!

Abszolút rekorderek a 6 elemű rabkeresztek között

2013.12.15. 21:17 Gál Péter F.

Sokszor foglalkoztunk már a 6 elemű rabkeresztekkel. Ebben a bejegyzésben részletesen írtam a játék történetéről, arról a hatalmas kutatómunkáról, amit Bill Cutler végzett, hogy e játékcsalád minden csínját-bínját felderítse. Kiderítette, hogy több milliárd különböző kereszt létezik, ezek között vannak egészen könnyűek és rettentő nehezek is. Néhány rekorderről már volt szó itt.

Most olyan csúcstartókat mutatok be, amik Bill Cutler elemzései szerint az abszolút rekorderek, bizonyos feltételek teljesülése esetén nem lehet náluk nehezebb, bonyolultabb 6 elemű kereszteket kitalálni és elkészíteni.

Az alapokkal foglalkozó bejegyzésben láttuk, hogy az olyan keresztek teljes elemzése valósult meg, amiknek elemei egy négyzetes hasábból készülnek egységnyi kockák eltávolításával. Ténylegesen elkészíteni azonban a fűrészelhető elemeket "egyszerű". A készletből is kirakhatók nagyon bonyolult keresztek, a rekorderes bejegyzésben láttuk, hogy maximum 5-ös fokozatú. Ez azt jelenti, hogy az összerakott keresztből nem lehet rögtön kivenni egy elemet, hanem előbb 4-et el kell mozdítani, így helyet csinálni az 5.-nek, amit már el lehet távolítani. Egy kereszt nehézsége nagyjából egyenes arányban van a fokozatával. Így érdemes minél nagyobb fokozatúakat keresni, ha nagyon nehéz játék alkotása a cél. Cutler megállapította, hogy a fűrészelhető elemekből álló keresztek között nincs 5-nél nagyobb fokozatú. Így talán már láttuk is legnehezebb fűrészelhető keresztet?

Van még egy szempont, ami fontos egy játék nehézségének megítélésekor. Mégpedig az, hogy vannak-e látszólag jó, de mégsem megvalósítható megoldásai, úgynevezett hamis megoldások. Ez azt jelenti, hogy ha az elemek át tudnának egymáson hatolni, akkor összerakható lenne a kereszt, a belsejében nem ütközik egyik elem sem a másikkal. De az elemek általában fából vannak, így nem hatolhatnak át egymáson. Minél több hamis megoldása van egy keresztnek, annál nehezebb megtalálni az igazit. A rekorderes bejegyzésben láttuk, hogy a "Szörny" 37 hamis és csak egy valós megoldással rendelkezik. Cutler talált ennél jobbat:

MostFalseSols2S.jpg

Ez a kereszt 400-nál is több hamis megoldással rendelkezik és csak egy valóssal.

3 komment

50 kedvenc

2013.12.07. 14:15 Gál Péter F.

Egy teljesen szubjektív lista. Egyszerűbb-nehezebb, kisebb-nagyobb, ismert tervezőjű-hagyományos-saját, új-régi, mindenféle:

2 dimenziós összerakó játékok

  1. Tangramparadoxonok
  2. Konvex alakzatok kínai tangramból
  3. Tangramkészlet (Gál Péter)
  4. Pentominó téglalapok és ez is
  5. Azonos alakzatok pentominó csoportokból
  6. Szimmetrikus pentominó készletek
  7. Felcserélhető pentominó készletek
  8. TriPenTile (Gál Péter)
  9. Táncoló cipellők (Goh Pit Khiam)
  10. Coffin 4-5 pentominós kirakói (Stewart Coffin)
  11. 5 könnyű darab (Gál Péter)
  12. Perigal négyzete
  13. Lox in Box II (Vesa Timmonen)
  14. EX3 (Hiroshi Yamamoto)
  15. Symmetrick (Vesa Timmonen)

 3 dimenziós összerakó játékok

  1. Szóma kocka (Piet Hein)
  2. Félórás fejtörő (Stewart Coffin)
  3. Olvasztótégely (Thomas O’Brien)
  4. Odd puzzle (Hirokazu Iwasawa)
  5. Kepler piramisai (Gál Péter)
  6. Monge’s L-Cubes (Gál Péter)
  7. D’Artagnan és a Mutáns
  8. GEAPPLE (Zagyvai András)

Összekapcsolódó játékok

  1. Grid Sticks Cube 4 és 8 (Bozóki Sándor)
  2. Coffin 3 elemű piramisa (Stewart Coffin)
  3. Noncsi (Vanyó Tamás)
  4. Oskar gyufásdobozai (Oskar van Deventer)
  5. Japán kristály sorozat
  6. Ketrecbe zárt kockák (Mineyuki Uyematsu)
  7. 3 elemű facsomó változatok, különösen Szabi keresztje
  8. 6 elemű rabkeresztek legegyszerűbb változatok
  9. 6 elemű rabkeresztek készlet (Bill Cutler)
  10. 6 elemű rabkeresztek – Abszolút rekorderek (Bill Cutler)
  11. ξ rács

Ördöglakatok

  1. Constantin nehézkes fejtörői (Jean Claude Constantin)
  2. Kapu és gyűrű alapváltozat
  3. Természet ajándéka (Kirill Grebnev)
  4. Patkó – bilincs
  5. Meleda – Átlós
  6. Vándorláncok (Gergényi Ede)
  7. Ikrek
  8. Összekapcsolódó szögek
  9. Egyenesen át
  10. Hátráltató hurkok

 Sorozatos mozgatásos játékok

  1. Smartegg (Zagyvai András)
  2. Hanoi torony
  3. Hoppers szoliter (Nob Yoshigahara)

Ügyességet is kívánó játékok

  1. Egyensúlyozó szögek, különösen a 4 darabos

Lehetetlen tárgy

  1. Lebegő gyufakockák (Bozóki Sándor)
  2. Nyíl a pénzen át

Remélem, 10 év múlva is fogok írni egy hasonló válogatást. Valószínűleg akkorra a lista nagy része kicserélődik. Lesznek új kedvenceim, és talán némelyik mostani kikerül a felsorolásból.

Szólj hozzá!

Trigó tangram

2013.11.24. 18:06 Gál Péter F.

Talán a világ legismertebb játéka a kínai tangram. Bár nem ősi, mint a hozzá fűződő legendák tartják, de elég szép múltra tekint vissza. Nekem legjobban a tangramból kirakható paradoxonok tetszenek, de mindenki megtalálhatja a számára kedves figurákat.

Van aki még tovább megy, és nagyon érdekes módosítást hajt végre az elemeken, mindegyiken "torzít" egy kicsit. A kép bal oldalán az eredeti kínai tangram látható, a jobb oldalon pedig Bernhard Wiezorke változata látható:

Ketto.jpg

Szólj hozzá!

Hoppers szoliter, egy kis csavarral

2013.11.17. 19:21 Gál Péter F.

Már többször foglalkoztunk szoliterekkel. A legismertebb változatot itt ismertettem részletesen, sőt módszert is mutattam, amivel könnyebb megtalálni a megoldását. A nagyon nehéz angol tábla helyett egy kisebb gyerekek számára is sikerrel játszható változat a Hoppers, amiről itt volt először szó, de ott egy nagyot bakiztam. Ebben a bejegyzésben próbáltam rendbe hozni a dolgokat.

Az első Hoppers-es bejegyzésben is említettem, hogy a logikai játékok világának egyik legnagyobb alakja, Nob Yoshigahara kitalált egy olyan módosítást e játékcsoporthoz, ami igazán új színt hozott be, még ezen a kisebb táblán is nagyon sokféle feladvány elkészítését teszi lehetővé. Megmarad viszont az a jó tulajdonsága a Hoppersnek, hogy könnyebb és nagyon nehéz fejtörők is alkothatók. Mint annyi nagy ötlet, ez is rendkívül egyszerűen elmagyarázható.

Vezessünk be egy új bábut, amit nem szabad leütni, jelöljük ezt valamilyen más színnel. Pl.:

HoppersSpec_Tabla1.jpg

4 komment

Pentominók felcserélése más poliominókkal

2013.11.10. 19:37 Gál Péter F.

Már többször foglalkoztunk pentominók felcserélhetőségével. Ebben a bejegyzésben kétféle pentominóból kellett ugyanazt az alakot kirakni, itt pedig 3-féléből. Felmerül a kérdés, hogy mi a helyzet akkor, ha az egyik elemcsoport nem pentominókból áll, hanem más poliominókból. (A poliominók a négyzetek összeerősítésével keletkező alakzatok.)

De mekkora lehet az az alakzat, amit az 5 négyzetből álló pentominókból és a 4 négyzetből álló tetrominókból is ki lehet rakni? Nyilván 5-tel és 4-gyel is oszthatónak kell lennie a területének, így minimum 20 négyzetből kell álljon. Nem biztos, hogy ez elég, de legalább ekkora kell legyen.

Milyen alakzatot lehet kirakni pl. néhány F pentominóból és T tetrominóból?

PentoTetro_F5T4_Kupac.jpg

Tudjuk, hogy legalább 4 F-re és 5 T-re lesz szükség. De vajon elég-e ez? Amint a következő kép mutatja, elegendő:

1 komment

Heten, mint a gonoszok

2013.10.27. 18:27 Gál Péter F.

Korábbi vendégposztomban is a Hanyama Cast Puzzle sorozatának néhány tagját mutattam be, ezúttal is így teszek. A gyártó a játékokat hatos skálán osztályozza nehézség szerint. Az eddig megjelent ördöglakataik közül pont hét kapta meg a legmagasabb, hatos nehézségi besorolást - ezeket a játékokat vesszük most sorra. A Cast Enigmáról már írtam korábban, a maradék hatot a saját értékítéletem szerint tettem egyre nehezedő sorrendbe, az Enigma körülbelül a lista közepére illene.

A 6-os nehézségű játékok:

Osszes.JPG

5 komment

D'Artagnan és egy mutáns

2013.10.20. 21:54 Gál Péter F.

A 33. IPP-n, a versenyen felbukkant egy érdekes játék. (Dehogy egy, rengeteg, de most egyről lesz szó :)) Nekem már első látásra megtetszett, hisz kevés, egyszerű elemből állt, a megoldása pedig egyáltalán nem tűnt egyszerűnek. Gyorsan el is készítettem a saját változatomat:

PolyCube_Congr__IGP8762.jpg

Látható, hogy a 4 elemből 3 egyforma (a színektől tekintsünk el). A feladvány szerint két azonos alakzatot kell kirakni az elemekből.

3 komment

GEAPPLE – rendkívüli siker

2013.10.14. 11:32 Gál Péter F.

Nem tudom, hogy volt-e már ilyen az IPP-k történetében. Ha volt is, csak a leghíresebb, legjobb nevű játéktervezők, az igazán különleges és egyedi látásmóddal megáldott alkotók érhettek el ilyen eredményt. Az idei tervezői versenyen ismét Zagyvai András játéka kapta a zsűri nagydíját. Azt hiszem, sokan emlékeznek még a SmartEgg-re, a mai napig az arról szóló bejegyzés az egyik legtöbbet keresett írás. Az is András játéka és a most diadalmaskodó GEAPPLE is:

Geapple.jpg

Fotó innen.

Szólj hozzá!

Egy játék születésének nézetei

2013.10.06. 18:40 Gál Péter F.

Ismét vendégposzt következik. Olyan oldalról pillanthatunk bele egy játék születésébe, amilyen itt a blogon még nem szerepelt. Kösz Pista!

Egyszerre vagyok kisgyerekes családapa és játékmániás. A kettő együtt veszélyes kombináció, főleg amikor játékvásárlásra kerül a sor. Próbálsz megmaradni az apa szerepében és úgy választani, hogy a gyerek képességeinek és érdeklődésének megfelelő játékot válassz. De mindig ott repked a füled mellett a kisördög és azt súgja a füledbe: „Ez lesz a jó, gondold csak el, milyen jót fogsz vele játszani.” Én abban az áldásos helyzetben vagyok, hogy a gyerekeim szívesen oldanak meg feladványokat. Így nem nehéz olyan játékot venni nekik, amivel én is szívesen játszom néha. A mai játékpiacon ugyanis meg lehet találni azokat a játékokat, amik sok feladványt tartalmaznak, különböző nehézségi fokozatokba sorolva. Ha a leírásban szerepel még néhány olyan mondat is, mint „eddig még nem megoldott probléma”, vagy „nem tudjuk, hogy létezik-e megoldása”, az a férfi fül számára a legnagyobb mézesmadzag.

Keveseknek adatik meg, hogy jelen legyenek egy ötlet játékká fejlődésénél. Valószínűleg sokaknak ez nem is jelentene olyan nagy élményt. Ha viszont a fent említett játékmániás apukáról beszélünk...

Megadatott az a különleges élmény, hogy figyelemmel kísérhettem, ahogy Péter egyik ötletéből játék formálódott. És most nem a fűrészelésről, csiszolásról és ragasztásról beszélek, hanem a szellemi alkotás folyamatáról. Rendszeres olvasója vagyok a blognak, így tudom, hogy van a visszajárók között olyan, aki pontosan tudja miről beszélek. A többieknek próbálok néhány momentumot felvillantani, ahogy nagyanyám szokta mondani: „az ézi kedvéért”.

Egy nap Péter azzal jött, hogy van egy ötlete és azt tervezi, hogy indul vele az IPP játéktervezői versenyén. Persze már hozta is a prototípust, hogy több társammal egyetemben kipróbáljuk. Egy sokfeladványos játékról volt szó, a fentiek alapján tehát sejthető, azonnal rákattantam.

A feladványok egy-egy lapon szerepeltek. Egy lapon két darab, fehér és fekete négyzetekből kirakott alakzat volt lerajzolva. Az egyik egy test felülnézeti képét mutatta, a másik ugyanazon test elölnézeti képét. A játék maga egységkockákból készített L-tetrominókból állt. Minden elem két sötét és két világos kockából volt felépítve. Így a lehetséges színezések száma hat. A feladat pedig a következő: a hat darab, L-tetrominóból válasszunk ki valamennyit és építsünk össze belőle egy olyan testet, amelynek a két adott nézete megegyezik a kártyán láthatóval.

Monge_L_DobozElemek2.jpg

1 komment

Ördöglakatok a Kutatók Éjszakáján

2013.09.23. 08:02 Gál Péter F.

Ezen a hétvégén kerül megrendezésre a már hagyományos Kutatók Éjszakája. A számos remek tudományos műsor mellett én is ott leszek rengeteg játékkal. Jópárat most először láthat a nagyközönség.

Este 8:20-tól pedig egy rövid előadást is tartok a kevés darabból álló, egyszerűnek tűnő, de igazából jó nehéz játékokról.

A számtalan helyszín közül az ördöglakatok a központi programban kapnak helyet a Dürer Rendezvényházban (Ajtósi Dürer sor 19-21).

Szólj hozzá!

Problémás okra

2013.09.15. 20:36 Gál Péter F.

Ismét egy pálcákkal és lyukas táblával játszható ördöglakatról lesz szó. Több hasonló szerepelt már a blogon, pl. a szoliterek vagy a Holdbéli kiszorító. Az előbbiekhez viszonylag nagy tábla és sok pálca szükséges, az utóbbi viszont egész kis táblán, kevés pálcával is jó nehéz feladványokat eredményez. Nemrégiben fedeztem fel egy játékot, ami még kisebb táblán és szintén kevés bábuval játszható és bizony nekem komoly fejtörést okoztak már a kezdő feladványok is.

Egy baj azért van vele, kell hozzá néhány speciális pálca:

Ocra_Elemek.jpg

A speciális pálcák úgy keletkeznek, hogy némelyik végére egy korongot erősítettem. Két ilyen nem fér el egymás mellett. Csak átlósan:

Szólj hozzá!