Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

Koshima — Nyereményjáték!

2012.10.01. 20:21 Gál Péter F.

A KOSHIMA egy olyan kirakó készlet, amely több logikai fejtörőt is tartalmaz. Neve mozaikszó, amely a japán ko (magyarul: tó) és shima (sziget) szavak összetételéből adódik. A játék kitalálója Gáspár Merse Előd, fizikus, aki a VI. Országos Ördöglakat Találkozón (más díjazottakkal egyetemben) első díjat kapott 2005-ben megalkotott játékáért.

A játék eredete

A játék alap ötletét a Tantrix nevű játék adta (http://www.tantrix.hu). Az egyszemélyes Tantrix elemei meg vannak számozva, és a következő elem hozzátételével mindig egy új, és többnyire az előzőnél nehezebb feladvány készletét kapjuk. A Tantrixnak azonban meglehetősen absztrakt a kinézete, ugyanis az elemeken színes görbeszakaszokat láthatunk, és a feladat összefüggő hurkok kirakása. A KOSHIMA színes vonalak helyett teljesen kiszínezett elemeket használ, amelyek egy térkép elemeit (víz és szárazföld) reprezentálják, így sokkal életszerűbb és természetesebb a játék. Az így megalkotott játék nem csak kinézetében más, de matematikailag sem ekvivalens az eredeti Tantrixszal. Van egy kinézetében hasonló játék, a Palago (http://www.palago.hu), ez azonban csak két színt használ, és a játék lényege is eltérő.

Készlet

A játékkészlet tizenhat darab hatszögletű kék, zöld és sárga színnel színezett lapocskát tartalmaz hátlapjukon megszámozva 1-től 16-ig.

készletSE.png

Alapszabály

Ha két lapka illeszkedik egymáshoz, akkor az illeszkedő oldalakon lévő színeknek is illeszkedniük kell, ahogy az alábbi példán látható.

helyesSE.jpg

Amíg nem játszottunk eleget a KOSHIMA-val ahhoz, hogy megszokjuk az alapszabályt, könnyen átsiklunk felette, ezért érdemes kezdetben nagy figyelmet fordítani a színek ellenőrzésére, nehogy helytelen legyen a megoldásunk.

Játék célja

A megadott számú lapka felhasználásával egy összefüggő tófelületet (kék) kell kialakítani úgy, hogy mindegyik lapkából legalább egy kis kék terület benne legyen a tóban. A tónak befejezettnek kell lennie, vagyis mind a belső területeknek, mind a tó kerületének (partvonalának) meg kell lennie. Azoknak a részeknek a határvonalát azonban nem kell befejezni, amik a tavon kívül vannak, csak a színeknek kell illeszkedniük, vagyis az alapszabályt kell minden esetben betartani. A tóban lehet sziget, de egy nagy tavat kell kialakítani (nem lehet két különállót). Egy példa látható az alábbi ábrán.

példaSE.jpg

Feladványok

Az első (legegyszerűbb) feladványhoz vegyük fel az első három lapkát, azaz az 1-es, 2-es és 3-as sorszámút, és rakjunk ki belőlük egy tavat úgy, hogy mindegyik lapka részt vegyen a tó felületének kialakításában legalább egy kis kék részével. Ne felejtsük el, hogy az alapszabályt is be kell tartani. Ha ezzel készen vagyunk, akkor jöhet a következő feladvány. Szedjük szét a tavat, és húzzuk fel a következő (4-es sorszámú) lapkát. Mostmár négy lapka felhasználásával kell egy tavat kirakni, és így tovább. A következő feladványhoz mindig húzzuk fel a következő sorszámú lapkát (egészen 16-ig). Mindegyik feladványnak lényegében egyértelmű megoldása van. A feladványok egyre nehezebbek, ne csüggedjünk, ha elsőre nem sikerül kirakni őket. A legnehezebbek kirakása órákat vagy akár napokat is igénybe vehet.

Nyereményjáték

Azok között a kedves blog olvasók között, akik Karácsonyig beküldik mind a tizennégy feladvány helyes megoldását, egy ajándékcsomag kerül kisorsolásra, mely könyvet és játékokat tartalmaz. Ezen kívül a szerző vár bármilyen megjegyzést, ötletet a játékkal kapcsolatban. Újabb feladványokat a meglévő elemekkel, vagy új elemekre vonatkozó javaslatokat. Érdemes azon is elgondolkodni, hogyan lehetne két vagy három játékos számára élvezhető társasjátékot készíteni további elemek felhasználásával!

A szerző elérhetősége:

email: a szerző-kitaláló első két neve egybeírva kukac gmail pont com

honlap: duplapluszjo.hu

37 komment

Címkék: fejtörő 2d összerakó összerakó kirakó

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr24814274

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zolio 2012.10.04. 15:45:51

11 elemig megvagyok, utolsó kettő kicsit lefárasztott

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2012.10.04. 15:50:48

@zolio: Remek! Kitartás, már nincs sok hátra!

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.05. 08:14:14

A legutolsó például nagyon könnyű :)

zolio 2012.10.05. 19:21:20

Jó annak, akinek ilyen könnyen megy.:) Én a 12 elemű feladvány csinálgatom, de már úgy, hogy előkerült a papír meg a toll és próbálom gráfszerűen levezetni a különböző állásokat.

zolio 2012.10.05. 19:22:41

És sorban haladok egyenlőre, úgyhogy van ezzel együtt 5 feladvány ami megoldandó.

ena30 2012.10.05. 21:24:56

Megoldottam mindet, de nem mondanám, hogy egyszerű volt. Elvoltam vele vagy 4-5 órát. Azt sem értem miért volna könnyű az utolsó.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.07. 13:39:57

Ha 5 óra alatt csináltad meg az összeset, az szerintem elég jó. Egyébként mindenkinek más a nehezebb. Mindenesetre köszönöm, hogy foglalkoztatok vele. Az első helyes megoldó külön jutalmat is kap tőlem!

pi314 2012.10.11. 16:28:59

10 elemre három különböző megoldásom van, ebből kettő majdnem ugyanaz, a harmadik viszont teljesen más. Mit értesz az alatt, hogy "Mindegyik feladványnak lényegében egyértelmű megoldása van."?

ena30 2012.10.12. 10:35:53

Én 13 elemre találtam három teljesen különböző megoldást és a 14 elemnél is legalább két különböző megoldás van.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.12. 16:51:02

Ha többet találtok, az nem baj.
Ha mindegyiket bekülditek, akkor azt hálásan köszönöm.
Nem volt pontos a fogalmazás, valóban kimaradt, hogy "majdnem" mindegyiknek.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.12. 17:01:54

Annak idején, amikor kitaláltam ez tűnt a legjobb készletnek. Természetesen jó lenne egy olyan készlet, amelyben lényegében egyértelmű az összes megoldás, és különbözőek az elemek egymástól. Kérdés, hogy mi a leghosszabb ilyen sorozat. Ha lesz egy kis időm írok rá egy programot...

pi314 2012.10.16. 18:53:16

Gyanítom, hogy 12-re csak egy megoldás van, mert mire megtaláltam, már találtam 7 megoldást 13-ra, és egyet 14-re is. De így legalább rögtön mehetek a 15-re.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.17. 13:19:33

Ha esetleg nem felejtettétek még el, akkor örömmel veszem, ha bekülditek a megoldásokkal együtt azt is, hogy melyiken mennyit gondolkodtatok, vagy egy saját szubjektív nehézségi sorrendet, és akkor majd készíthetek belőle egy statisztikát. Előre is köszönöm.

ena30 2012.10.18. 13:25:24

@pi314: a 7 megoldás mind különböző?

pi314 2012.10.19. 15:04:45

A 7 megoldásból ötnél más a tó alakja, ezért különbözőek. További két megoldás pedig úgy keletlezik, hogy két egy mással kompatilibis elemet felcserélünk, ezzel a tó alakja nem változik.

ena30 2012.10.19. 17:03:48

@pi314: Keresem a 13-ra az öt megoldást, de még csak hármat találtam meg, viszont közben leltem egy második megoldást 12-re. Úgyhogy annak is több megoldása van. (csak megjegyzem nekem a 12-re tartott a legtovább megoldást találni.)

ena30 2012.10.19. 17:15:03

@Gáspár Merse Előd: Nekem erről a játékról az Életjáték ugrik be:

kovatt.lillacamp.hu/life.htm

"Conway úgy gondolta, hogy nincs olyan elrendezés, amely határtalanul növekedhet. Másképpen kifejezve, egyetlen véges számú sejtből álló alakzat sem növelheti egy véges határ fölé a sejtjeinek számát. Kezdetben ez látszott a legmélyebb és legnehezebb kérdésnek, amelyet ez a játék fölvetett. Conway annakidején felajánlott egy 50 $-os díjat annak az (első!) embernek, aki bizonyítja ezt a feltevést. Az ellenkezőjének bizonyítása lehetne egy olyan alakzat felfedezése, amelyik folyamatosan sejteket "szül": például egy "ágyú (gun)", amely ismételten mozgó alakzato(ka)t lő ki, vagy egy "pöfögő mozdony (puftrain)", amely halad, és "füstfelhőket" hagy maga mögött.
A díjat a Massachusetts Egyetem Mesterséges Intelligencia Csoportjának két tagja nyerte. Egy Michael SPECINER által írt program segítségével - amely a játéktáblán levő sejteket oszcilloszkóp képernyőjére rajzolta - R. William GOSPER egy valóban meglepő felfedezést tett: talált egy "sikló kilövőt (glider gun)"! Az induló alakzat "ágyúvá" alakul, amely először a 40-ik lépésben lő ki egy "siklót (glider)", majd ütemesen ismétlődve, minden további 30-ik periódusban egy-egy továbbit. Mivel minden "sikló" születésekor öt újabb sejt kerül a táblára, a népesség nyilvánvalóan korlátlanul növekszik."

ena30 2012.10.19. 18:40:15

Megvan a negyedik 13-as és a harmadik 14-es.

ena30 2012.10.19. 19:11:34

Megvan a 14-es negyedik megoldása is.

ena30 2012.10.19. 19:29:39

Egyenlőre nem találom az ötödik megoldást a 13-ra. De találtam egy ötödik megoldást 14-re.

ena30 2012.10.19. 19:40:55

16-ra is találtam második megoldást.

ena30 2012.10.19. 20:14:20

14-re megvan a hatodik is.

ena30 2012.10.19. 20:23:55

11-re is találtam második megoldást.

ena30 2012.10.20. 07:09:50

Ma reggel frissült erővel 2 perc alatt megtaláltam az ötödik megoldást a 13-ra. Kíváncsi lennék azért, hogy ugyanazokat találtuk-e meg mindketten pi314-el.

ena30 2012.10.20. 09:46:22

8-ra is találtam másodikat.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.20. 12:51:41

@ena30: Az életjátékkal kapcsolatos érdekességeket ismerem. Legfőképpen az a legérdekesebb, hogy össze lehet lőni, ha jól emlékszem tizenegynehány "hajót" úgy, hogy abból kialakul egy "gépezet", ami hajókat köp ki magából periodikusan. Azaz létezik a nagyon egyszerű szabályokkal leírható kétdimenziós játékban önreprodukció. Egy hasonlóan érdekes sejtautomata a drótvilág, amelyben számítógépeket lehet építeni. Ezzel én magam is foglalkoztam.

De hogy mindennek mi köze lenne a KOSHIMA-hoz, azt nem igazán értem!

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.20. 12:53:07

Ha lejárt a nyereményjáték Karácsonykor, akkor majd írok egy összefoglalót. Addig, ha kérhetem ne osszátok meg egymással a megoldásokat...

ena30 2012.10.20. 13:43:23

@Gáspár Merse Előd: KOSHIMA-hoz semmi köze. Csak az jutott eszembe, hogy így kerestek megoldások a feladathoz, hogy jutalmat tűztek ki.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.10.20. 21:59:17

Áááá, értem.
Viszont elgezdtem gondolkodni, és érdekes lehet egy olyan sejtautomata, ahol ugye illeszkedésre is figyelni kell, és még szép is :)

ena30 2012.12.27. 17:37:34

Én nagyon kíváncsi lennék ki milyen kirakási módokat talált a különböző elemszámra. Lesz mód rá, hogy kiderüljön??

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.12.27. 17:38:08

Sziasztok! Boldog karácsonyt!
A versenyjáték beadási határideje lejárt.
Hozzám három ember megoldásai jutottak el:
Becskeházi Zoltán, Polik Imre, és "mestertolvaj".
Hamarosan sorsolok! üdv, Merse

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.12.27. 17:48:59

Sőt, hogy a sorsolás ellenőrizhető legyen on-line is, ezért az alábbi módszert választom. A következő 5-ös lottó sorsoláson kihúzott nyertes számok összegének 3-as maradéka fogja meghatározni a nyertest. 1-es maradék esetén B. Z. nyer, 2-es maradék esetén P. I. nyer, 3-as maradék esetén pedig mestertolvaj nyer. Mivel a 90-es szám 3-mal osztható, ezért mindenkinek egyenlő esélyei vannak.

pótfeladat: hány szelvényt kell kitölteni ahhoz, hogy vagy a lottón vagy a KOSHIMA sorsoláson nyerjen valaki?

ena30 2012.12.27. 19:34:17

Én ezeket a megoldásokat találtam:

www.kephost.com/view3.php?filename=a1_2012_12_27_wtxiv0ne2n.jpg

Kíváncsi vagyok talált-e valaki más megoldást.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.12.28. 13:50:30

Bocs, az ena30 név alapján nem tudom, te egy vagy a fenti háromból, vagy egy negyedik megoldó vagy?

ena30 2012.12.29. 19:48:18

Gratulálok Imrének!

pi314 2013.01.03. 21:40:20

Köszönöm, köszönöm... Jó móka volt, köszönet érte a pihentagyú szervezőknek.