Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

Szoliter - Hoppers tábla 1. rész

2013.02.17. 21:45 Gál Péter F.

Egyik olvasó észrevette, hogy az itt szereplő feladványok közül az egyiknek nincs megoldása. Elég szűkszavú volt a megjegyzése, így alaposabban utána kellett néznem, hogy mi is történt. Az hamar kiderült, hogy igaza van, csak azt nem értettem, hogy hogyan lehet ez, hisz én is programmal ellenőriztem minden feladványt. Hamar rájöttem, hogy nem is a feladványokkal és a programmal van a baj, hanem a fából készült változat legyártásánál hibáztam, nem égettem rá minden vonalat. Ezt a bejegyzést már így hagyom, mert érdekes következményei lettek, amikről egy új bejegyzés is született.

Tehát az ebben a bejegyzésben szereplő fotók hibásak, (az első kivételével). Minden játékot ezen a táblán kell játszani:

Hoppers_IgaziTabla2.jpg

Azért megnyugtatásul hadd közöljem, hogy csak az az egy állás megoldhatatlan a hibás táblán, amit észre is vett sebcsaba, tehát a 6 bábusok közül a második. És most következzen az eredeti bejegyzés:

A klasszikus szoliter elég nehéz játék. Sokaknak elmegy a kedve a próbálkozástól, csak nagyon keveseknek sikerül teljesen megoldani. Kicsit egyszerűbb az 5×5-ös táblán játszható változat, de valamiért az meg nem terjedt el igazán, alig valaki foglalkozott vele alaposan.

A XX. század vége felé lettek egyre népszerűbbek azok a játékok, melyekhez sok feladvány tartozik. Így az egészen könnyűektől – vagyis a pár perc alatt megoldhatóktól – a mesteri logikát és hosszú munkát igénylőkig mindenféle játék játszható velük. Az ilyen játékokban a kicsi gyerekek és a "bölcs" felnőttek is találnak az ő szintjüknek megfelelő gondolkodni valót. A ThinkFun cég ebbe a trendbe illeszkedő szolitert dobott piacra. Igazából többször is, több néven, eléggé hasonló játékokat.

Az általuk használt tábla kisebb, mint az eddig megszokottak, mindössze 13 helyet tartalmaz:

HoppersTabla.jpg

A kevés mezőt valamennyire ellensúlyozza a bábuk nagyobb szabadsága, nemcsak függőlegesen és vízszintesen ugorhatnak, hanem a vonalak mentén átlósan is.
A játék szabályai megegyeznek az általános szoliter szabályokkal. A bábukkal csak átugrani szabad a szomszédos másik bábut (tehát simán lépni nem). Az átugrott bábut azonnal le kell venni. Mindig csak egy bábut szabad átugrani. Cél az, hogy csak egyetlen bábu maradjon a táblán.
Ennek a kis táblának nemcsak a könnyebb hordozhatóság az előnye. Könnyebben áttekinthető, "belátható" a tábla. Érződik, hogy nem reménytelen egy itt megadott feladvány.
A legnehezebb problémák mindig azok, ahol a lehető legtöbb bábu van a táblán. Ebben a játékban ez 12, hisz' egy mezőnek üresnek kell maradnia. Természetesen adódik, hogy a középső mező legyen az üres:

Hoppers_MidEmpty.jpg

Vajon ilyenkor leszedhető-e az összes bábu? A válasz pozitív, tehát meg is van az egyik legnehezebb feladvány ezen a táblán!
De lehet-e máshol az üres mező? Sok lehetőség nincs. Üres lehet a sarok:

Hoppers_1Empty.jpg

A felső sor közepe:


Hoppers_2Empty.jpg

Vagy a 2. sor bal széle:


Hoppers_4Empty.jpg

A többi egy üres mezőt tartalmazó elrendezés forgatással vagy tükrözéssel átvihető ezekbe az állásokba.
Szerencsére minden ilyen állás megoldható. Mondhatjuk, hogy a teli tábla tetszőleges mezőjéről eltávolíthatjuk a bábut, így megoldható állást kapunk.
Valószínűleg ezek az 1 lyukat tartalmazó elrendezések még mindig nehezek egy kezdő játékosnak. Érdemes kevesebb bábus állásokat is kipróbálni. Lássunk néhány érdekes esetet!
4 bábuval túl bonyolult feladványokat nem lehet kitalálni. Egy olyan, amiben az egyik bábu egymás után többet is tud ugrani:

Hoppers_04Peg_2Mov.jpg

Ha egy bábuval egymás után többet ugrunk, akkor ezt az ugrássorozatot tekinthetjük egy lépésnek. Ezért a fenti állás 2 lépéssel megoldható.
Egy 4 bábus 3 lépéses helyzet:

Hoppers_04Peg_3Mov.jpg

Kicsit nehezebb, ha kezdetben 6 bábu áll a táblán.
Egy 6 bábus, 3 lépéses állás:

Hoppers_06Peg_3Mov.jpg

És egy szép 5 lépéses:

Hoppers_06Peg_5Mov.jpg

8 bábu, 1 lépés:

Hoppers_08Peg_1Mov-1.jpg

Ez azért inkább érdekes, mint nehéz. A 7 lépéses már komolyabb fejtörést igényel:

Hoppers_08Peg_7Mov.jpg

A 10 bábus elrendezések már igazi erőpróbák! Egy mindössze 3 lépéses:

Hoppers_10Peg_3Mov.jpg

És egy 8 lépéses:

Hoppers_10Peg_8Mov.jpg

11 bábu, 5 lépés:

Hoppers_11Peg_5Mov_2.jpg

És végül 11 bábu 8 lépés:

Hoppers_11Peg_8Mov.jpg

Ebben a bejegyzésben az én vizsgálataim eredményeiből válogattam néhányat. A folytatásban megismerkedünk az egyik fejtörőkirály remek ötletével és általa kitalált feladványokkal.

Addig is javaslom, hogy valamilyen módon készítsen el az olvasó egy hasonló táblát! Nem nehéz egy fa táblába lyukakat fúrni, tiplifák meg minden barkácsboltban kaphatók. De ha ez mégis problémát okoz, akkor lehet akár nyomtatott papíron pénzekkel is játszani! Érdemes!

4 komment

Címkék: szoliter sorozatos mozgatás

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr45085426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sebcsaba 2013.02.28. 20:12:53

Az "egy szép 5 lépéses"-nek programmal sem találtam megoldást...

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.02.28. 21:22:49

@sebcsaba:
Aztajó, igazad van.
Én is programmal dolgoztam és sajnos a lehetséges lépések definiálásába hiba csúszott. Lehet, hogy az egész bejegyzés úgy rossz, ahogy van.

Ekkora bakit!

Mindenkitől elnézést kérek. Át kell néznem az egészet.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.02.28. 21:32:01

@sebcsaba:
Nagyon köszönöm az észrevételt!
Nem tudom, szerencse-e de nem a feladványokkal van baj, hanem a tábla rajzolatával.
A középső sor bal széléről is vezet vonal az alsó sor közepébe. És általában minden kis négyzet átlói is be vannak húzva.