Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

Hoppers szoliter, egy kis csavarral

2013.11.17. 19:21 Gál Péter F.

Már többször foglalkoztunk szoliterekkel. A legismertebb változatot itt ismertettem részletesen, sőt módszert is mutattam, amivel könnyebb megtalálni a megoldását. A nagyon nehéz angol tábla helyett egy kisebb gyerekek számára is sikerrel játszható változat a Hoppers, amiről itt volt először szó, de ott egy nagyot bakiztam. Ebben a bejegyzésben próbáltam rendbe hozni a dolgokat.

Az első Hoppers-es bejegyzésben is említettem, hogy a logikai játékok világának egyik legnagyobb alakja, Nob Yoshigahara kitalált egy olyan módosítást e játékcsoporthoz, ami igazán új színt hozott be, még ezen a kisebb táblán is nagyon sokféle feladvány elkészítését teszi lehetővé. Megmarad viszont az a jó tulajdonsága a Hoppersnek, hogy könnyebb és nagyon nehéz fejtörők is alkothatók. Mint annyi nagy ötlet, ez is rendkívül egyszerűen elmagyarázható.

Vezessünk be egy új bábut, amit nem szabad leütni, jelöljük ezt valamilyen más színnel. Pl.:

HoppersSpec_Tabla1.jpg

A játék szabályai megegyeznek a többi szoliterrel. Vagyis:

Adott egy kezdőállás, néhány pálca felállítva a táblára. A pálcák a vonalak mentén átugorhatják a szomszédos bábut. Az átugrott bábut azonnal le kell venni a tábláról. Ha egy bábuval egymás után többet is tudunk ugrani, akkor azt csak egy lépésnek számoljuk. Csak ugrani szabad, simán átlépni egy szomszédos mezőre nem engedélyezett. Cél, hogy csak egy bábu maradjon a táblán.

Yoshigahara változatában a megmaradó bábu mindenképpen a sötét kell, hogy legyen. Ezt a változatot dobta piacra a ThinkFun cég Hoppers néven. Mellékeltek hozzá 40 kártyát, amin a feladványok találhatók az egyszerűbb, kezdőknek valóktól az igen nehéz, mester szintűig.

Nézzünk ezek közül néhányat.

A 4. kezdő feladvány 4 lépésben oldható meg:

HoppersSpec_Kezdo4.jpg

A 8. kezdő feladvány szintén 4 lépéses:

HoppersSpec_Kezdo8.jpg

A 14. közepes nehézségű feladvány:

HoppersSpec_Kozep14.jpg

A 18. közepes feladvány megoldásához már két lépéssorozatra is szükség van:

HoppersSpec_Kozep18.jpg

Két haladó feladvány:

HoppersSpec_Halado24.jpg

És:

HoppersSpec_Halado29.jpg

Yoshigahara szerint a legnehezebbek közé tartoznak a most következők:

HoppersSpec_Mester32.jpg

Maximális számú bábuval:

HoppersSpec_Mester40.jpg


Ez utóbbi két állás már tényleg csak azoknak javasolható, akik szeretik a hosszú gondolkodást, sok próbálkozást igénylő fejtörőket. De még pont azon a határon vannak, amik nem reménytelenül nehezek.

Valószínűleg Nob Yoshigahara is felhasználta számítógépes elemzések eredményeit, bár erről nincsenek adataim. Ha léteztek is ilyen vizsgálatok, a nagy nyilvánosság számára nem hozzáférhetők. Többek közt ezért én is elvégeztem ennek a játékcsaládnak a teljes elemzését. Így kaptam közel 20 ezer értelmes, könnyebb-nehezebb feladványt, amikből egy későbbi bejegyzésből szemezgetek majd. Addig is javaslom elkészíteni ezt a játékot. Fából sem ördöngősség megcsinálni, de akár egy papírlapon iskolás korongokkal vagy pénzérmékkel is játszható.

4 komment

Címkék: szoliter sorozatos mozgatás

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr235639482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2013.11.18. 14:01:37

Többszínű változatot kitalált már valaki, amiben ciklikusan lehet ütni? csakhogy fölöslegesen ne gondolkodjak rajta :)

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.11.18. 14:12:08

@G. M. E.: Nem értem.
Mit jelent az, hogy ciklikusan ütni?

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2013.11.18. 21:01:47

Mondjuk pirossal sárgát, sárgával kéket, kékkel pirosat átugorni, azaz ütni.

De lehet tényleg úgy is, hogy nem ütünk csak ugrálunk, és van valami feladat, mondjuk egy adott elrendezésből csoportosítani a színeket összefüggő szigetekbe vagy sávokba.

Hasonló szép színes feladványokat lehetne csinálni, mint a polós labirintus.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.11.19. 14:14:02

Érdekes ötlet. Mondjuk kicsit nehezen követhető lenne játék közben. De mondjuk egy kétszínűt el tudnék képzelni. Pl.: sötét csak világosat ugorhat át és fordítva. Aztán lehet bonyolítani, hogy egyszer az egyik színnel kell lépni aztán a másikkal. De ugrássorozat megengedett...

Na, majd megnézem a programomat, hogy tudom-e viszonylag egyszerűen átírni úgy, hogy ilyen verziót is támogasson.