Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7
  • Gál Péter F.: @Tóthné Szalontay Anna Panni: Általában nagyon igyekszem precízen és pontosan fogalmazni, de nem ... (2024.01.23. 14:37) Egyforma semmik

Quattro kocka

2014.10.19. 19:17 Gál Péter F.

Nemrégiben ajánlatot kértem több fateleptől és asztalostól pontos lécek és esetleg kockák, 2 egység hosszú hasábok készítésére. Egyikük csinált is pár próbadarabot:

QuattroCube_Alkatreszek.jpg

Mindegyiknek le volt kerekítve az éle:

QuattroCube_1Kocla.jpg

Egész pontosak voltak, néhány megégett éltől eltekintve vállalható lett volna a minőség. De mégsem lett belőle üzlet. Talán majd legközelebb. Ennek ellenére megkaptam a próbadarabokat. Összesen 26 kis kockányi volt, ami kicsit bosszantott, mert még egy 3×3×3-as nagyobb kocka sem jöhet össze belőlük. Aztán egyik nap támadt egy ötletem.

A nagy kockából csak egy pici hiányzik. Lehetne ez teljesen közepén. Vagy az egyik lap közepén. Vagy egy él közepén vagy a csúcsban. Nem lehet olyan elemkészletet kitalálni, amiből mind a 4 lehetőség kirakható? És azért ne legyen nagyon egyszerű!

A 26 kis kocka összejön 4 pentakockából és egy hexakockából. Ilyen elemek közt kezdtem keresgélni. Hogy ne legyen egyszerű a feladvány, azt kikötöttem, hogy igazi térbeli elemek legyenek és lehetőleg minél kevesebb szimmetriával rendelkezzenek. A 17 térbeli pentakockát már ismertem, de a hexakockákat nem. Kis kutakodás után kiderült, hogy 166-féle létezik. Ezek közül 35 síkbeli, jópár nagyobb, mint 3 egység, de még így is marad egy csomó, ami szóba jöhet. Véletlenszerűen kiválasztottam 18 félét, aminek semmi szimmetriája nem volt és hozzávettem a 12 nem szimmetrikus pentakockát. Így egy olyan elemkészlettel rendelkeztem, amiből volt esély hogy kirakhatók lesznek a lyukas kockák. De vajon van ezek között olyan elemkészlet, amiből mind a 4-féle megoldható? Hát, erre már számítógépes segítséget kellett igénybe venni. 8910 lehetséges elemötös jött szóba. Lefuttatva rájuk a megoldóprogramomat, kijött, hogy közel száz készlettel mind a 4 lyukas kocka kirakható. És egyetlen van köztük, ami minden esetben csak egy megoldással rendelkezik.

Ez az az elemkészlet:

QuattroCube_Elemek.jpg

Tehát ezzel az 5 elemmel rögtön 4 játékot kaptam, ráadásul nem is egyszerűeket.

Elsőre elég furcsán hatott, hogy az elemek belsejében is vannak lekerekítések. De, ahogy próbálgattam vele játszani, egyre jobban megtetszett. Szerintem összerakva is jól néz ki.

Amikor a kocka közepén van a lyuk:

QuattroCube_Kozep2.jpg

Azért is tetszik, mert ha látja is valaki összerakva, nem sok támpontja van az elemek elhelyezkedésének kiderítésére.

Lyuk az egyik lap közepén:

QuattroCube_OldalKozep.jpg

Az él közepén:

QuattroCube_ElKozep.jpg

És végül a csúcsban:

QuattroCube_Csucs.jpg

Jó nehéz játék lett! Azért nem reménytelen a megoldása, de meg kell küzdeni vele.

Ilyen az, amikor elsőre bosszantónak tűnik valami és aztán mégis sikerül jobbra fordítani. Ha lett volna 27 kis kockám, biztos egy unalmas, századik-féle sima kockakirakót készítek.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr976808391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása