Már több olyan összerakó játékkal foglalkoztunk, aminél az egyik cél egy kocka kirakása volt. Ezek közül az egyik legismertebb a Szóma, de érdekes Hannappel kockája is. Nob Yoshigahara egy plusz kis kockát helyezett el a kirakandó alakzatra:
Így egy elég nehéz és több feladványos játékhoz jutott.
Nob Yoshigahara a logikai játékok tervezésének talán legsokrétűbb, legötletesebb alakja. Megszámlálhatatlan rendkívül ötletes feladvány fűződik a nevéhez. Ha az ő játékával találkozunk, biztosak lehetünk benne, hogy valami plusz furfang kell a megoldásához. Sajnos 2004-ben örökre befejezte az újabb játékok kiötlését. 2005 óta az ő nevét viseli az IPP egyik legfontosabb rendezvénye, a design verseny.
A fenti "csomós kocka" is meglepően nehéz, pedig mindössze 6 elemből áll:
Nem vagyok biztos benne, (bár valószínűnek tartom,) hogy Yoshigahara vizsgálta-e a plusz kis kocka lehetséges elhelyezkedését. Mindenesetre én utánajártam, és azt kaptam, hogy a lehetséges helyek bármelyike kirakható elrendezést eredményez.
A lap közepén kívül lehet a kis kocka az él közepén:
És lehet a csúcson is:
Egyik megoldást sem egyszerű megtalálni, de a legnehezebb Yoshigahara verziója, amikor a lapközépen helyezkedik el a plusz kocka.
A blogban szerepeltek filléres játékok, azokat tényleg nagyon egyszerű elkészíteni. Az összekapcsolódó játékokat jóval nehezebb, azok tényleg gyakorlott barkácsolóknak valók. A csomós kockához hasonlók valahol a kettő között helyezkednek el. Ha az olvasó szeretne ilyesmit készíteni, fel kell készülnie pár szerszámmal és sok türelemmel, de egyáltalán nem reménytelen vállalkozás. (Nagyjából) négyzetes keresztmetszetű lécek beszerezhetők barkácsboltokban. A korszerű faragasztók pedig lehetővé teszik, hogy különösebb csapozások nélkül összeragasszuk a méretre vágott elemrészeket.