Nincs új a nap alatt? Már lényegében minden játékot kitaláltak, csak a régieket módosítgatják? Egy kockás összerakó játék már nem okozhat meglepetést?
Mineyuki Uyematsu szerencsére nem így gondolta, és egy zseniális ötlettel új irányokat adott a játéktervezőknek. Sőt, az akkoriban ismert megoldóprogramokon is kifogott, képtelenek voltak kezelni az általa kitalált feladványokat. Pedig az ötlete elsőre pillantásra nem is tűnik bonyolultnak, sőt mintha hasonlókat már láthattunk volna régebben is.
A feladat egyszerűen megfogalmazható: helyezzük el a kockát a ketrec belsejében!
Ami különlegessé teszi ezt a játékot, az maga a ketrec. A képről jól látszik, hogy három O-ra hasonlító keretből áll, amik merőlegesen áthatolnak egymáson. (Kicsit hasonlít a facsomóknál megismert formára.) Ezek az "O"-k viszont nincsenek összeerősítve, szabadon elmozdulhatnak, csúszkálhatnak egymás belsejében. Ez viszont nemcsak lehetőség, a megoldás során ki is kell használni! Hogy még bonyolultabb legyen, két "O" sarkaiban két-két kis kocka akadályozza meg a teljes elmozdulást. Csak a képen függőlegesen álló "O"-ban nincsenek kis kockák.
"Természetesen" a kockát nem lehet összerakott állapotában behelyezni a ketrecbe. Ehhez előbb szét kell szedni:
és az elemeket egyesével kell a ketrec belsejében összerakni, miközben a ketrec alakját is folyamatosan változtatni kell. Egy félig összerakott állapot:
A ketrec a sarkokba ragasztott kis kockák miatt semmilyen szimmetriával nem rendelkezik, így a kockához képest 24-féle állásban helyezkedhet el. Könnyen előfordulhat, hogy két elemet sikerül behelyezni a ketrecbe, de a harmadik semmiképpen sem berakható.
Már egyetlen kockával is különleges lenne ez a játék, de Uyematsu többet is tervezett hozzá. Az összekapcsolódó kockákról szóló bejegyzés mindhárom kockája berakható a ketrecbe és a most bemutatottal együtt mind a négy igényel valami egyedi trükköt.
A fotó kedvéért gyorsan be akartam tenni az itt látható elemekből álló kockát a ketrecbe. De csak nem sikerült. Sebaj, azóta már fejlődtek annyit a megoldóprogramok, hogy majd annak a segítségével összerakom! Na, az sem boldogult vele. Már kezdtem azt hinni, hogy elszúrtam az elemeket, de aztán megtaláltam egy régi leírást és stimmelni látszott minden. Akkor Uyematsu-ra kezdtem gyanakodni, még a zsenik is hibáznak néha.
Úgyhogy a fotón a múltkori bejegyzésben bemutatott fekete kocka látható a ketrecben, azt sikerült berakni:
Azért persze később kiderült, hogy Uyematsu-nak volt igaza, az itt bemutatott elemekből álló kocka is berakható. Nagyon nehéz feladvány! (A program hibázott...)
Ez a játék, – angol nevén Cube in Cage 333 – nyerte 2003-ban az IPP játéktervezési díját. Igazán megérdemelte!