A Kapu és gyűrű az egyik legnépszerűbb ördöglakat. Már az alapváltozat is többféle megjelenésben létezik, ezt könnyű megnehezíteni még egy kapuval. Ha az egyik legötletesebb játéktervező nyúl hozzá, akkor pedig egy rendkívül nehéz játékot kapunk. Az én találmányom volt a keresztkapus változat, amiről a mai napig nem tudjuk, hogy az egyik állása csak nagyon nehéz vagy lehetetlen a megoldása.
A jó játékok ismérve, hogy sok tervezőt megihletnek, újabb és újabb változatok készülnek belőlük. Nemrégiben bukkantam a most bemutatandó játékra. Sajnos nem sikerült beazonosítani a tervezőjét. Sőt, talán már kapni sem lehet.
A cél itt is a világos, vékony karika levétele.
A képről is jól kivehető az az érdekes ötlet, ami elvezetett ehhez az új változathoz. A zsinór egyik végét nem ragasztották be a talpba, se nem tették rá ugyanazt a golyót és lapkát, mint amit a többi változatnál megszoktunk, hanem egy - a leveendőhöz hasonló átmérőjű - karikába rögzítették. Azért ez a karika szélesebb, mint a kapu nyílása, így azon nem lehet áthúzni.
Ha leemeljük, valami ilyesmi, kuszának tűnő állapot fog kialakulni:
Pedig ezt a lépést meg kell tennünk a megoldás során! Könnyű elkeveredni a kesze-kusza zsinórban! Sokan feladják a megoldást, mert tényleg bonyolultnak tűnik a helyzet már egy lépés után is. Azonban egy kis áttekintő képességgel rájövünk, hogy nem olyan nehéz fejtörő ez. Aki az alapváltozatot sikeresen megoldotta, annak egy kis plusz fejtöréssel ez is sikerülni fog.
Egy (a szó szoros értelmében vett) csavarral nehezíthetünk egy kicsit rajta!
Ha áthurkoljuk a zsinórt a kapun, lényegesen kuszább állások léphetnek fel. Itt még a gyakorlott játékosok is megzavarodhatnak. (Ezt az áthurkolást csak akkor tudjuk megtenni, amikor még nem rögzítettük a zsinór végeit.)
Szerintem ez egy látványos, egyszerűnek tűnő, de mégis meglepetést rejtegető játék. Ha nem is túl könnyű elkészíteni, javaslom, hogy a barkács vénával rendelkezők álljanak neki, nem fognak csalódni!