Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Crownguard: @Gál Péter F.: Köszönöm! (2024.04.09. 13:43) Ördöglakat tervező verseny!
  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7

A Korall kirakó néhány változata

2014.12.19. 11:13 Gál Péter F.

Vendégposzt, Gondos Gábor ír az egyik általa kitalált, megvalósított játékról!

Autodidakta kirakójáték tervezőként különféle, többmegoldású puzzle-t terveztem. Egyelőre mind csak prototípus formájában létezik, és csak alkalmi játszóházakban férnek hozzá az érdeklődők. Alább a Korall nevű készlet fejlesztéséről írok néhány szót.

A Korall egy forgásszimmetrikus kirakása:

korall-nagy_15.JPG

Korall kirakó mintájának létrejöttéhez egy kis véletlen is hozzásegített, és érdekes, hogy amikor kitaláltam az alapvonalat:

korall-alapelem.gif

akkor nem láttam még benne a lehetőséget, így félreraktam, és majd évek múltán találtam meg újra és dolgoztam ki. A véletlen csak annyi volt, hogy a rajzprogram valami snap funkcióval elrántotta az egyik körív végét, amivel épp dolgoztam, és saját belátása szerint kötötte egy végponthoz, így jött létre egy kis csücskös hold forma.

Egy sávos elrendezés:

korall-nagy_14.JPG

Ennek a kirakónak az első verziója egy nagyobb méretű kirakó (41,5 cm átmérőjű), családinak is szoktam nevezni, mert három-négy ember is tud vele egyszerre játszani. A játékaim közül ez volt a második prototípus, amit lézerrel kivágattam egy betűkivágó céggel, akiknek viszonylag szép választékuk van anyagában színezett plexilemezekből. A 3 mm vastag lemezből készült vágás szépen sikerült. Most, hogy fotókat nézem jutott eszembe, hogy rosszul mondom, először víztiszta plexiből vágattam ki néhány darabot, még keretet nem is terveztem, és azt festettük le lakkfestékkel.

Festett elemek:

kek_hold_017.jpg

A Korall egy másik (nagyjából) forgásszimmetrikus elrendezése:

korall-nagy_16.JPG

Mint a legtöbb puzzle-m, ez is egy többmegoldású játék (kaleido-puzzle), tehát a kirakó elemeit különféle elrendezésekben is fel lehet helyezni a táblára, és ilyen módon más-más minta hozható létre.

A Bridges konferencia Családi napján:

csaladinap53.jpg

Az Élményműhellyel, illetve a Kiss Áron Magyar Játék Társasággal tartott játszóházak egyik népszerű darabja volt, így gondoltam készítek belőle még egy példányt, ezt viszont egy másik cégnél vágattam, mert ott más színeket találtam. Ez a készlet az alapanyagok színe miatt végül kevésbé lett szép, viszont végül a két készletet bekevertem és lett egy hideg:

korall-nagy-kek.JPG

meg egy meleg színeket inkább tartalmazó készlet.

Ennél a készletnél merült fel, hogy lehetne egy kisebb verziója, amit esetleg stancolt kartonból is meg lehetne csinálni. Egy ilyen terve:aquarium-kisebb.jpgIlletve fából elkészítve:

korall-fa-nehez.JPG

Sajnos, ez a készlet túl nehézre sikeredett. Az, hogy egy készletet mennyire nehéz kirakni, azon múlik, hogy milyen a kis és nagy kirakóelemek számaránya, minél több a nagyobb elem, azoknak annál nehezebb helyet találni, főleg mikor már kevés a szabad hely a táblán.

Ebben a verzióban kicsit több volt a nagy elem a kelleténél, így eléggé meg kellett küzdeni vele a játékosoknak. Ennek az anyaga egyébként rétegelt lemez, amit ugyanúgy be lehet rakni a lézeres CNC alá, annyi a különbség, hogy a nagy táblák, ha vetemedettek, akkor problémát okozhatnak. További nehézség, hogy a lézer bizonyos esetekben, bizonyos fafajtákat annyira megéget, hogy a vágás nyomán a kirakóelemek éle kormos marad, amit ha nem tisztítok le, akkor a játékosok keze, majd arról a kirakóelemek is összekormozódnak, és így csorbul a játékélmény

Tehát készítettem a normál méretből egy könnyebb verziót:

korall-konnyebb002.JPG

Ezt a készletet szintén fából készítettem, de itt többféle fát használtam, és az egyik egy amaránt (purple heart) nevű tömör fa. Ezt a tömböt először lemezekre kellett vágattatni, majd ezekre a vékony és nem túl széles lemezekre el kellett készíteni a kirakóelemek egy másik kiosztását, amit aztán a lézervágó körbevágott.

Ebben az időben megpróbáltam egy motoros lombfűrésszel kézzel is kivágni egy készletet, de valamiért nem lett olyan pontos, mint a roboté ;-).

A kézzel készült változat (néhány szintén kézzel készült csempével együtt):

korall-vegyesfa-kezzel007.JPG

A Korallnak van egy harmadik változata is, amelyet a sokak által kedvelt Blokus nevű játék ihletett

teruletfoglalo-verzio.JPG

A Blokus egy területfoglaló játék, amiben a pentomino és más poliomino darabokat kell úgy a táblára illeszteni, hogy a saját színünk darabjai egymással csak sarkokkal találkozhatnak. Ezt próbáltam átültetni, hogy végre legyen egy olyan játékom, amiben a vágyott versengés is benne van. Az eredmény egy 45 cm átmérőjű lekerekített háromszög formájú keret, amiben három csoport elem helyezhető el. A három csoport színe: piros, kék, és füstös barna. Ezeket átlátszó plexiből vágattam ki. (Maguk az egyes kirakóelemek sokkal összetettebbek, mint a másik két Korallban találhatók, de ugyanannak a családnak a tagjai, tehát a három készlet elemei egymás mellé illeszthetők.) Ennek, a döntően nagy elemeket tartalmazó készletnek mindössze egy helyes megoldása van, de a játék itt szándékom szerint nem is a kirakás, hanem az, hogy három játékos körönként egy egy elemet helyez a táblára a saját színéből, és az nyer, aki a legnagyobb területet képes lefedni. 

Nagyon jót játszottunk a Kutatók éjszakáján!

elmenymuhely_kutejsz_millenaris_2010_007.JPG

Gondos Gábor

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr416997315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása