Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7
  • Gál Péter F.: @Tóthné Szalontay Anna Panni: Általában nagyon igyekszem precízen és pontosan fogalmazni, de nem ... (2024.01.23. 14:37) Egyforma semmik

Színdominó

2008.11.01. 20:53 Gál Péter F.

Régóta motoszkált bennem egy ötlet. Mi lenne, ha a dominó pöttyeit színekre cserélnénk? És mi lenne, ha nem is egy téglalap két oldala lenne színezve, hanem szabályos háromszög vagy négyzet?

Elkészült egy prototípus:

Mire idáig eljutottam, sokmindent ki kellett deríteni.

Milyen alakzatok alkalmasak színdominó készítésére? Nyilván olyanok, amikkel hiánytalanul le lehet fedni a síkot. A szabályos sokszögek közül csak a három, a négy és a hat oldalúval lehet ezt megtenni. Elsőre a háromszöget és a négyszöget akartam kipróbálni.

Hány szín kell egy értelmes játékhoz? Ismétlődhessenek egy elemen belül a színek? Ezekre a kérdésekre nem is volt olyan egyszerű válaszolni. Egy normális játék nem állhat rengeteg elemből, de túl kevésből sem. Elkezdtem vizsgálni, hogy 3-4-5-6 színnel, ismétlődéssel és anélkül hány különböző háromszöget és négyzetet lehet készíteni. Meglepő módon a 4 színnel színezett háromszögek és a 3 színnel színezett négyzetek is 24-en vannak, ha az ismétlődést is megengedjük. (Vagy itt van valami mélyebb összefüggés, amit nem vettem észre? Én programot írtam a különböző esetek felsorolására, megszámolására.) 

Így kialakult két érdekes, játékra is alkalmasnak tűnő készlet. Már csak az volt a kérdés, hogy lehet-e belőlük értelmes alakzatokat kirakni úgy, hogy azonos színek legyenek egymás mellett. Ezt is programmal vizsgáltam és kiderült, hogy mindkét készletből több geometriai alakzat is összeállítható.

Egyre jobban megtetszett ez a játékötlet, még a megvalósítás részletei voltak hátra. A fa alap nem volt kérdés, csak a festék. Végül (tanácsra) egy vízzel hígítható színezőpaszta mellett döntöttem. Ez jól fed, sokféle, kontrasztos színben kapható, nem is vészesen drága...

Annyira egyszerűnek és magától értetődőnek tűnt az ötlet, hogy kezdtem meglepődni, hogy másnak még nem jutott eszébe. Ekkor kezdtem alaposabban utánakeresni. És sajnos nem csalt a megérzésem, a játék már ki volt találva.  Méghozzá jó régen, a múlt század 20-as éveiben írta le Percy Alexander MacMahon, a kalandos életű matematikus. Sőt, ő egy kicsit még nehezítette is a feladatokat.

De a kocka el volt vetve, már el kellett készítenem. A 24 háromszög és a négyzet levágása lecsiszolása pár óra alatt megvolt. (Nagyon sok oldala, éle, csúcsa tud lenni egy négyzet alakú lapnak :) Sokat kell csiszolgatni.)

Arra magamtól is rájöttem, hogy a legkevésbé fedő festékkel érdemes kezdeni. Amikor ez megszáradt, szalaggal körberagasztva, jöhetett a következő szín:

Kicsit macerás volt, de végülis elég hamar elkészült.

Egy téglalap a négyzetekből kirakva:

 

 

 

 

 

Egy karácsonyfa(?) a háromszögekből:

Több okból tetszik ez a játék:

  • jó tarka, biztos, hogy kisebb gyerekek érdeklődését is felkelti.
  • nagyon sok feladat kitalálható hozzá
  • egész kicsik és egész nagyok is találhatnak az ő igényszintjüknek megfelelő megoldandó problémát.

 

A fotók (sajnos) sokkal egyenetlenebbnek mutatják a színeket, mint amilyenek a valóságban. Lehet, hogy még lelakkozom az egészet, mert ez a festék teljesen matt, egy kis selymes fény barátságosabbá tenné.

23 komment

Címkék: mechanical puzzle 2d összerakó kombinatorikus összerakó

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr11744469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bruzsy 2008.11.01. 22:46:15

Annak idején Magyarországon jelent is meg játék hasonló analógiával és névvel, csak ott a háromszögnek nem az oldalai, hanem a csúcsai voltak beszínezve. Véleményem szerint zseniális ötlet, kár, hogy nem honosodott meg igazán.

glabla 2008.11.01. 23:05:05

sajnos el kell keserítselek. ilyen már létezik játszottam is vele.
nem tudom mi a neve de olyasmi mint a domino szabályos háromszögek mindegyik sarkábal egy szín és egy ötszöget kell vele formálni akkor kap pontot a játékos. persze az ötszöget felváltva rakják ki akár az egyik akár a másik játékot.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2008.11.01. 23:35:36

Hát, van ez így!

Azért nem vagyok arról meggyőződve, hogy a háromszögek csúcsában levő színekkel ugyanez a játék. Az is 4 szín összes kombinációjából áll?

A négyzetes meg biztosan más.

Megnéznék egy ilyen bolti színdominót!

Megkérdezhetem, hogy találtatok ide? Pár perce volt fenn a post, már jöttek is a kommentek...

Gaeta 2008.11.02. 00:17:46

Index kezdőlapjáról van linkelve a blogod, azért a hirtelen látogatottság.

Egyetértek, tényleg jó ötlet és ügyes kivitelezés, de van már hasonló. Egy 256 darabos, négyszögekből álló azonos elvű kirakó kirakásával elvileg még nyerni is lehetne pofátlanul sok pénzt: hu.eternityii.com/

Androsz 2008.11.02. 01:08:46

Rossz érzés lehet, hogy az egyedi alkotás fáradsága és öröme után mások felmutatják ugyanazt. Pedig ez nem csökkenti az alkotó munkájának értékét. Sőt, tudjuk, hogy a feltalálók között is van jónéhány olyan, aki valaki mással lényegében egyidejűleg dolgozta ki ugyanazt az új találmányt.

De én nem vagyok meggyőzve arról, hogy a bolti Színdominó és az Eternity elfoglalta már a játék helyét. Szerintem lényegi különbség, és nem csak jogilag, hanem játszhatóság szempontjából is, hogy ott a csúcs van megszínezve, itt meg nem. Megemlíthető, hogy ez a játék végül vizuálisan is egyedi élményt nyújt. Az Eternity pedig, úgy tűnik, egy most általam fel nem idézhető japán logikai játéknak a klónja, és nem dominó jellegű a képen játszott játék. Szóval még most sem késő egy szabadalmi oltalommal kísérletet tenni, ha kedved van hozzá.

Vérnűsző Barom 2008.11.02. 02:45:12

Attól, hogy létezik ilyen, vagy hasonló, emberünk nagyon jót csinált!
Szívesen látnám mindenféle számítógépes platformon, iPhone-on játszhatóan (tán ezzel kéne kezdeni) illetve dobozban kaphatóan.

gabest1 2008.11.02. 04:21:02

"Ezt is programmal vizsgáltam és kiderült, hogy mindkét készletből több geometriai alakzat is összeállítható."

Régebben az eternityre én is írtam programot, a kisebbekre, ahol véges idő alatt megtalálta a megoldást, rengeteg megoldás volt. Talán éppen ez az egyetlen különbség egy sima képes puzzle-hez képest.

0xFFFF 2008.11.02. 09:15:19

Az a baj, hogy nekem lassan egy éve megy az eternity programom, és még nincs megoldás :) Az utolsó start szeptember 15-én volt, azota 40000 milliárd kombináció volt tesztelve. Remélem nem lesz megfejtve, akkor egy évvel hosszabítják a kalandot :)

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2008.11.02. 10:32:13

Általában sok megoldás van még az ilyen kisebb elemkészletekre is. Ezért is lehet érdemes nehezíteni a feladványokat vagy speciális célokat kitűzni. Pl. MacMahon előírta azt is, hogy a szélek egyszínűek legyenek.

Szerintem az Eternity 2. túl van azon a bonyolultságon, ami emberi úton megoldható. Sokkal inkább algoritmikus kérdés az, mint játék. Persze van, akiknen az is játék! Érdekes az Eternity 1 sztorija. Abban sokkal kevesebb eset volt, mégis elég komoly matematikát és más elméleti megfontolásokat kellett bevetni a megoldáshoz. Szerintem a 2-höz sem lesz elég egy backtrack vagy sima esetpróbálgatás.

bioLarzen 2010.10.18. 01:44:44

Igen, én is játszottam ilyennel gyerekkoromban - ráadásul az is színalapú volt - de abban is egyetértek a többiekkel, hogy ez nem von le semmit a dolog értékéből/szépségéből.

bio

bioLarzen 2010.10.18. 01:45:42

@Gál Péter F.: Aki az Eternitynek nekiáll humán észből, azzal szerintem valami baj mindenképp van - vagy az épelméjűségével, vagy az önbizalmával :D

bio

bioLarzen 2010.10.18. 01:49:28

@Gál Péter F.:

"Megnéznék egy ilyen bolti színdominót!"

Itt van egy pölö. Nem teljesen ugyanaz, de lényegileg sztem igen.

www.plantoys.com/products.php?Id=4120

bio

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2010.10.18. 10:17:36

@bioLarzen:
Ezeknél a játékoknál fontos (számomra), hogy kombinatorikusan az összes lehetőség megjelenik a "dominókon". Nem tudom, hogy a máshol kaphatókra is igaz-e ez. A linkelt játék biztosan nem ilyen, ott túl kevés az elem.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.09.27. 21:07:29

Sok matekfeladat van ilyen dominókkal, ezért a matematikusok agyában régóta létezik, de hogy fizikailag ki csinált először, az érdekelne. És az is érdekelne, hogy tulajdonképpen mi a játék lényege? Mik a pontos szabályok? Mitől lesz élvezetes a játék?

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.09.27. 21:50:08

@Gáspár Merse Előd: Nem tudom, ki csinált először ilyet fizikailag. Talán MacMahon. És az is valószínű, hogy hasonlók még korábban is léteztek.

Mi a lényege? Szép alakzatokat kirakni, úgy, hogy az egymás melletti színek egyezzenek. Nehezítésként pedig mindenféle megkötést lehet tenni. Pl, hogy az alakzatok kerete legyen egyszínű.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.09.28. 12:34:43

Az lenne jó, ha lenne valami élvezetes társasjáték vele. Pl felváltva rakunk a szabályokat betartva, és ki rak ki először valami adott alakzatot, akármilyen színből. Az alakzat méretét és alakját jól be kell lőni, hogy nyerhessen valaki, de ne túl könnyen a kezdő.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.09.28. 13:27:50

@Gáspár Merse Előd:
Ez jó ötlet! Nem tudok ilyen játékról!

Bár egyszer voltam a tanítóképzőn játékbemutatón és ott pont ez nagyon tetszett az egyik főiskolai tanárnak, el is készítettek pár darabot belőle. Lehet, hogy ők kitaláltak társasjátékot is. Megpróbálom megtudni.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.09.29. 09:24:16

Mindenképpen érdemes lenne. Mint mondom az alap játékhoz egy megfelelő alap sikidomot kell csak meghatározni. Az is lehet hogy hárman játszva a legérdekesebb. Akár amőbázni is lehet vele. Részban a tantrixhoz is hasonló. Egyébként nekem is van egy játékom, ami a tantrixhoz hasonló, csak sokkal értelmesebb :)

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.09.29. 10:38:41

@Gáspár Merse Előd:
Megkérdeztem, de még nem kaptam választ.
Jók az ötleteid! Ki kéne próbálni valahogy. Nem hiszem, hogy sokan foglalkoztak már ezzel.

Most eszembe jutott egy kipróbálható verzió:
Veszünk akármelyik játékhoz egy kirakható alakzatot, amiben az összes elem szerepel. Ekkora lesz a játéktér, a tábla. A két (három) játékos felváltva tesz a táblára tetszőleges elemet, ami még nincs felhasználva. 1. verzió: az újonnan letett elemnek érintkeznie kell egy már lent levővel vagy 2. verzió: akárhova tehet. Természetesen érintkezés esetén a szomszédos színeknek stimmelnie kell. Az nyer, aki az utolsónak letehető elemet lerakja.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.09.29. 10:43:10

@Gál Péter F.: Mondjuk a 24 négyzetes játékhoz lehetne 5x5-ös táblát használni. Úgysem fog sikerülni az összes elemet felrakni.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.09.29. 10:46:48

@Gál Péter F.:
Hm. Egyre jobban tetszik az ötlet :)

Nem sok olyan játékot ismerek, ami egyszemélyes fejtörőként is játszható, de társasjáték is.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.09.29. 13:15:32

Azért általában sok elemes játékoknál mindig lehet többen is hasonló jót játszani vele. Például ott van a pentagram tüskejátékom, ami egyszemélyes, és pont jó nehézségű. De ketten is legalább olyan jó, ha felváltva lépünk és az veszít, aki nem tud lépni.
süti beállítások módosítása