Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7
  • Gál Péter F.: @Tóthné Szalontay Anna Panni: Általában nagyon igyekszem precízen és pontosan fogalmazni, de nem ... (2024.01.23. 14:37) Egyforma semmik

6 elemű rabkereszt - Előzmények

2011.01.15. 10:51 Gál Péter F.

Még kiskamasz koromban egy külföldi utazásáról bátyám hozott nekem egy játékot, és megígérte, hogy ha kirakom, elvisz városunk legjobb éttermébe. Ő pillanatok alatt összerakta, gondoltam csak nem lesz olyan nehéz a dolog. Hát, pár napot küzdöttem vele, de nem jutottam eredményre. Mikor már a teljes összeomlás szélén álltam, elárulta, hogy ő sem boldogult vele, kellett vennie egy másik példányt, azt nagyon óvatosan szétszedte, minden elemet az eredeti pozíciójában tartott és csak így sikerült megtalálnia a megoldást.

Na, akkor utáltam meg egy életre az ördöglakatokat.

Nem is :) A sztori igaz, de nem állítom, hogy a hasonló játékok iránti szenvedélyem innen gyökerezik. Az a játék sajnos elkallódott, talán meg is feledkeztem róla. Aztán hosszú-hosszú szünet után feltűnt valahol a képe. Ilyesmi volt:

Akkoriban már készítettem néhány egyszerűbb játékot, így elhatároztam, hogy ezt is megcsinálom. Sajnos nem emlékeztem az eredeti elemekre, így inkább én találtam ki olyanokat, amiket viszonylag egyszerűen elő tudok állítani. Így született a következő elemkészlet:

Ez az egyik legrégibb, saját készítésű játékom. És az első az összekapcsolódók közül.

Később, mikor ismerőseim is kipróbálták, kiderült hogy ezekből az elemekből egy kissé máshogy is összerakható egy öntartó forma:

Sokan észre sem veszik, hogy nem a szabályos, mindhárom irányban szimmetrikus alakzatot rakták ki.

Tudtam, hogy másmilyen elemek is elképzelhetők, emlékeztem, hogy nem ilyen volt az a régi játék, de talán nem is bántam, hogy ez nem annyira nehéz.

Azért csak motoszkált bennem a kisördög, nem hagyott nyugodni a gyerekkori emlék. Megpróbáltam megtalálni. Nem volt egyszerű. Fogalmam sem volt a hasonló játékok elnevezéséről sem, nem ismertem internetes oldalakat, nem rendelkeztem szakirodalommal, az ismeretségi körömben sem foglalkozott ezekkel senki. Aztán a kutakodás egyszer csak eredményre vezetett, rábukkantam Jürg von Känel 6 elemű rabkeresztekkel foglalkozó oldalára. Megtaláltam ott bátyám játékának leírását is, így el tudtam készíteni annak sk. változatát:

Felnőtt fejjel már sikerült kiraknom, talán több türelmem volt. Az egyáltalán nem biztos, hogy okosabb is lettem :)

Megtudtam, hogy léteznek ennél sokkal-sokkal nehezebb 6 elemű rabkeresztek. Láttam, hogy micsoda munka van e játékcsoport elemzésében. Lenyűgözött a viszonylag egyszerű külső mögött rejtőző rendkívüli változatosság. Így a későbbiekben még számos változatot készítettem, sőt megcsináltam egy bizonyos szempontból teljes készletet is.

Lesz még jópár bejegyzés, ami a 6 elemű rabkeresztekkel foglalkozik!

20 komment

Címkék: fejtörő rabkereszt összekapcsolódó burr facsomó interlocking 3d összerakó 6 elemű

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr772585212

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

aMGee 2011.01.16. 04:36:19

Gál Péter F.
Nemrég találtam rá erre az oldalra és azt kell hogy mondjam, teljesen lenyűgöztek az alkotásaid. Minden egyes darab egy gyönyörű mestermunka! Eddig nem nagyon foglalkoztattak a fajátékok, de ennek az oldalnak a hatására egyre jobban elkezdtek érdekelni. Kíváncsiságból kérdezem; szoktál-e megrendelésre készíteni játékokat? Az esetlegesen nemleges választól függetlenül meg tudnád-e határozni, hogy egy általad készített játék (rabkereszt, szóma kocka, pentominó stb.) mennyibe kerülhet (ha beleszámítjuk az anyagokat és a ráfordított munkamennyiséget)?
Említetted hogy nem szeretnél boltokat reklámozni, de mivel a neten szinte alig találtam valamit, tudnál-e segíteni, hogy Magyarországon van-e még olyan üzlet (a gameklubon kívül), ahol ilyenfajta logikai fajátékokat lehet venni? (A Jysk nevű honlap nem működik.)
Végezetül; lesz-e valamikor a jövőben olyan esemény itt Budapesten, ahol ezeket a műalkotásokat személyesen is meg lehet csodálni?

aMGee 2011.01.16. 04:41:03

Ja és van még valami! Mivel én csak most kezdtem el foglalkozni ezzel a témával, ezért megkérdeném, hogy mit ajánlasz? Melyik játékkal lenne célszerű kezdeni?

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.16. 09:18:24

@aMGee:
Örülök, ha tetszik a blog, tetszenek a játékok. Túlozni azért nem kell:)

Nem szoktam megrendelésre játékot készíteni. Próbálom úgy leírni a játékokat, hogy aki akarja, el tudja készíteni. Tudom, hogy a bonyolultabbakat nehéz otthoni körülmények között kivitelezni.
Az árat is nagyon nehéz meghatározni. Az anyag nem drága, még a nagyméretű játékoknál sem hiszem, hogy párszáz forintnál több fa lenne bennük. A ráfordított munka mennyisége viszont nagyban függ pár dologtól. Pl. komoly asztalos szerszámokkal pár perc lehet egy-egy darab elkészítése, főleg, ha nagy szériában gyárt valaki. De a komoly gépeket is meg kell fizetni. Kéziszerszámokkal sokkal hosszadalmasabb egy játék elkészítése. Vagy pl. a végső csiszolás, felületkezelés sokszor egy órát is elvisz, de lehet, hogy többet. Ha elég a durva felület, akkor ez az idő 5 percre rövidül. Mondjuk egy szóma kocka elkészítése nekem biztos, hogy legalább 2 óra. De lehet, hogy több. Szerinted milyen óradíjjal érné meg nekem? És neked? És ez a kettő találkozik?
(Mondjuk szóma kockát éppen lehet kapni, egész olcsón is...)
Úgyhogy, ha nem haragszol, árat nem mondok, nem is tudnék értelmesen.

Boltok:
Fakopáncs, Játékforrás, fairplaytrade, stb.

Érdemes konkrét játéknevekre keresni. Bár sok bolt azt sem tudja, mit árul.
A Jysk bútorbolt, de tényleg lehet kapni néha egész jó áron ilyesmi játékokat.

És hogy mivel érdemes kezdeni?
Többféle nagy kategória van. Érdemes kipróbálni madzagos ördöglakatot, összerakó játékot és összekapcsolódót is. Ezek a legnagyobb, legnépszerűbb csoportok.
Ha csak egyet mondhatnék, akkor az a pentomino lenne, ha lehet, akkor 3D-s elemekkel.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.16. 09:19:35

@aMGee:
Ja, esemény, ahol ott leszek? Talán most alakul valami, biztosat még nem tudok, majd beszámolok.

aMGee 2011.01.16. 15:52:41

@Gál Péter F.:
Egyáltalán nem túloztam, mikor azt állítottam hogy gyönyörűek a játékaid. Tudniillik én nagyon szeretem a fából készült műtárgyakat, főleg ha azok otthoni körülmények között készültek. Ha volna rá lehetőségem, én is nekiállnék ilyesmiket barkácsolni itthon, de sajnos nem mindenki él úgy, hogy ezt meg tudja tenni. Ehhez alapból egy külön műhely szükségeltetik (ami nekem nincs, a szobák meg nem alkalmasak erre). A mesterséget megtanulni már egy másik téma. Egyébként a boltokra azért kérdeztem rá, mert nem tudom hogy ezeket a játékokat általában az árusító boltok miként nevezik (hiszen a gemklubban sem szóma kockaként vagy rabkeresztként szerepelnek) és ezért a google sem akar ilyenkor együttműködni.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.16. 16:48:06

A blogon szereplő filléres sorozat pont olyan játékokat mutat be, amiket akár egy lakásban is el lehet készíteni. Ok, ezek nem azok, amiket e keresel.

Ha valahol kocka alakú összerakót látsz, az majdnem biztos, hogy szóma kocka lesz. Mintha nem létezne másmilyen, mindenhol azt árulják. Ráadásul védett...

alagi 2011.01.22. 17:30:05

Milyen fabol keszited ezeket? Van olyan amibol nem ajanlatos, mert konnyebben reped?

alagi 2011.01.22. 17:47:33

Ja igen, es nekem is van egy hasonlo, ami szinten 6 elemes, nem teglatestekbol van, de valoszinu ekvivalens egy olyannal. (Korfun lehet ilyeneket szerezni)

kepfeltoltes.hu/view/110122/korfu1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
kepfeltoltes.hu/view/110122/korfu2_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.22. 18:20:04

@alagi: Nekem legjobban a bükk vált be. De lényegében minden keményfa megfelel.

A fenyő szálkásodik és puha, az nem annyira jó.

Ha jól emlékszem, Korfun olajfából készültek a hasonló játékok. Szépek, de elég egyszerűek. A következő 6 elemű rabkeresztekkel foglalkozó cikkben fog szerepelni a te játékod téglatestes megfelelője.

joco777 2011.01.25. 11:58:43

Bátorkodom én is hozzászólni a témához, amit alagi bemutatott annak a módosított változatát évekkel ezelőtt láttam egy hazai játékbolt weboldalán gondoltam megpróbálom megcsinálni, el is készült de összerakni nem tudtam, mert csak az összerakott kép volt meg. kénytelen voltam megkérdezni a céget ugyan árulják már el hogyan is kell összerakni, így már persze ment mint a karikacsapás.

kepfeltoltes.hu/view/110125/IMG_0989_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.25. 12:04:10

@joco777:
Gratulálok a saját készítésű játékhoz! A tiedet még nehezebb elkészíteni, mint az itt bemutatottakat!

Viszont a játékod nem ugyanaz, mint alagi-é. Ha jól megnézed, az övé több különböző elemből áll. És tényleg egyeséve lehet összerakni. A tied azonos elemekből áll és csoportokban lehet összerakni.

alagi 2011.01.29. 23:21:35

@joco777: Ha osszerakod ugyanolyan lesz mint az enyem, ugye? Az enyem ugy tunik harom olyan elembol all mint a tieid + 3 masfele.

@Gál Péter F.: Igen, ez olajfa.

joco777 2011.01.30. 17:55:39

Én is csak azt tudom mondani/írni, hogy IGEN de ezt az olajfa dolgot nem értem.
Olyan mint Neked van, mármint elemkészletileg nekem gömb alakban van, igaz az bolti.

Fickó22 2013.12.22. 22:08:15

Nemrég én is elkezdtem az ördöglakatokkal foglalkozni, és egész nagy kihívások is léteznek! Nemrégen vásároltam egy rabkeresztet, pontosan olyat mint ami az alsó képen van, de sajnos csomagolás és leírás nélkül, szétszedtem de összerakni már nemtudom, kérlek amennyiben lehetséges írd meg a menetét.
Előre is köszönöm!

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.12.22. 22:32:02

@Fickó22:
Most általánosabban válaszolok, több rabkereszthez is megadom a megoldások lelőhelyét.
Nézd meg ezt az oldalt:
puzzlewillbeplayed.com/6PieceBurrT/solidburr.html

Fent láthatók az elemek, alul pedig egy nagy táblázat mutatja, hogy melyik keresztben hogyan állnak az elemek. (A jobb felső sarokban látható, hogy melyik elem hol helyezkedik el.)
Egy kicsit dolgoznod kell vele még így is, de szerintem megéri.

Ha nem megy, akkor írj még, majd még valamit kitalálunk.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.12.22. 22:33:14

@Fickó22: Ja, sajna, úgy tűnik, hogy a hivatkozott IBM-es oldal már nem létezik, pedig ott megtalálható volt ez a kereszt.

Fickó22 2013.12.23. 22:13:50

@Gál Péter F.:
Köszönöm a választ! De sajnos a fenti linken sem volt meg ez az összeállítás,lehet vennem kellene egy másikat és azon megnézni.:/

Kellemes Ünnepeket!

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.12.24. 08:19:58

@Fickó22:
A 69. sor tartalmazza a te keresztedet. Két megoldása van, ezek egymás szimmetrikus párjai.

Inkább másik játékot vegyél :)

Kellemes ünnepeket neked is!

iiibs 2023.06.02. 09:01:42

Péter sztorijához hasonló az enyém is. Kilenc éves koromban az unokatesóm, aki mellesleg 40 éves volt, mutatott nekem egy ördögbogot, mert Erdélyben így nevezik. Most beazonosítottam. Ez volt az:
kubiyagames.com/collections/burr-puzzles/products/burr-puzzle
Az IBM link a webarchívumban megtalálható:
web.archive.org/web/20120606142811/http://www.research.ibm.com/BurrPuzzles/Samples.html
süti beállítások módosítása