Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7
  • Gál Péter F.: @Tóthné Szalontay Anna Panni: Általában nagyon igyekszem precízen és pontosan fogalmazni, de nem ... (2024.01.23. 14:37) Egyforma semmik

"L"-ek quartettje

2011.11.19. 19:05 Gál Péter F.

Van néhány játéktervező, aki szinte bármilyen új ötlettel áll elő, abból érdekes és jó játék lesz. Közéjük tartozik a japán Mineyuki Uyematsu is. Ezen a blogon eddig nem szerepelt játéka, de most bemutatok egy általam nagyon kedveltet.

A jó játékokra jellemző, hogy viszonylag egyszerű elemekből épülnek fel, ráadásul nem is kell belőlük túl sok. Az elemeket összerakva valami szép formát vagy mintázatot kapunk. Ha többféle, különböző nehézségű feladvány tartozik hozzá, az csak külön emeli a játék minőségét. Uyematsu játéka, az L-ek quartettje mindezen feltételnek megfelel. Az általam készített verzió kétféle fából áll, ez talán még jobban kiemeli az összerakott játékban kialakuló  mintázatokat.

Osszerakva.jpg

A színétől eltekintve mind a 4 elem egyforma, ráadásul tekinthetjük úgy, hogy két-két "L" összeragasztásával keletkeznek. Az elemek:

Elemek.jpg

Nagyon érdekes az összerakás módja is. Nem lehet egyesével összeállítani a végső formát, mind a 4 elemet egyszerre kell mozgatni 4 különböző irányba. A következő kép egy félig összerakott állapotot ábrázol:

Felig_Osszerakva.jpg

Már említettem, hogy más alakzat is kirakható ugyanezekből az elemekből. Talán néhány olvasó észrevette, hogy az elemek kettesével is összerakhatók, így két gyűrűt kapunk:

KetGyuruTarka.jpg

A feladat az, hogy ezt a két gyűrűt akasszuk egymásba! Mivel az elemek egyformák, ezért az összerakáskor választhatjuk azt is, hogy egyszínű gyűrűk kapcsolódjanak össze:

KetGyuruOsszeakasztva.jpg

Ez már egy nagyon nehéz feladvány. A félig összerakott állapot teljesen kuszának tűnik, pici helyeken kell manőverezni az elemekkel, ráadásul csak teljesen logikátlannak tűnő lépéseken keresztül érhetjük el a végállapotot.

Erre a játékra felfigyelt a japán Hanayama cég is. Ők rendkívül szigorú feltételeket támasztanak az általuk forgalmazott fejtörőkkel kapcsolatban. Mind a játékok kivitelezésének mind az érdekességüknek világszínvonalúnak kell lennie. Ők fémből készítik, így elnyűhetetlen, örökéletű játékot kaptak. Szerencsére ez nálunk is kapható, így a nehéz fejtörőket kedvelő olvasók be tudják szerezni. A Hanayama játékai a belga Eureka cégen keresztül jutnak el hozzánk, az ő honlapjukon (is) megtalálható a játék.

Ördöglakat blog a Facebookon is! Lájkoljátok, terjesszétek!

15 komment

Címkék: ördöglakat szétválasztó összekapcsolódó mechanical puzzle interlocking kirakó

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr963395705

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.11.22. 08:42:41

Nagyon jó. Én aluminiumból tervezem megcsinálni. A méretek mennyire rögzítettek? Nekem laposabb rúdjaim vannak. A hasábokank a szélessége és a vatagsága is fontos? Te milyen arányokat használtál?

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.11.22. 08:50:20

@Gáspár Merse Előd:
Én négyzetes hasábokat használtam. Az eredeti design is olyan és a Hanayama verziója is.
Az eredeti összerakásban nincs jelentősége a hasábok alakjának, de a két egymásba fonódó gyűrű esetén lehet, hogy van. (Ott annyira kusza állások is fellépnek, hogy nem teljesen látom át, hogy mi lenne nem négyzetes hasábok esetén.)
Én még azelőtt készítettem el, mielőtt kijött a Hanayama verziója. Nem biztos, hogy nekiálltam volna, ha látom, hogy lehet kapni.
Nem olcsó, de ez legalább megvásárolható:
www.gemklub.hu/jatek/50519/cast_gold_quartet_7649

s_e_n_k_i 2011.11.22. 12:24:24

Nekem megvan a Hanayama féle fém. Azt kell mondanom, hogy gyilkos. Egyszer -nem is tudom hogyan- sikerült szétszednem, de összerakni már nem tudtam. Youtube-on próbáltam nézni az osszerakás menetét, de azok alapján is nagyon-nagyon nehéz volt.
A hanayama-s verzió amúgy egy kicsit eltér ettől, mivel ott nem négyzet, hanem rombusz alakúak az elemek (kifejezetten azért, hogy még nehezebb legyen a kirakás).
Én kifejezetten szeretem a fém ördöglakatokat, minél nehezebb, annál jobb, de ez véleményem szerint túlzás, nem is igazán tetszik. Néha összeszorulnak maguktól az elemek (gondolom a módosított design miatt), és csak erőkifejtés hatására lehet azokat "szétmozgatni", ami egyértelműen nem illik egy logikai játékhoz.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.11.22. 13:06:42

@s_e_n_k_i: Jé!
Nekem még nem volt a kezemben a fém verzió, csak képen láttam. Hol rombusz?

s_e_n_k_i 2011.11.23. 12:22:34

Itt van egy kép, ezen jól látszik:
4.bp.blogspot.com/-pGAL2P7UebE/TkQ6B7Ee9tI/AAAAAAAAA6U/fadOjxMjuYs/s1600/P1040079.JPG
Szerintem az is számít, hogy a hasábok vastagsága hogyan aránylik a négyzetek (rombuszok) méretéhez. A te általad készített (amúgy nagyon igényes) változatnál sokkal több hely van belül az elemek mozgatásához. Valószínüleg ugyanúgy (ugyanolyan lépésekkel) kell az összefonódó gyűrűket kirakni mint a fém változatnál, de iszonyatosan frusztráló, hogy mindig megszorul, beszorul, megakad, nem fér át, stb a játék. Ezt már nem élvezet kirakni, hanem egyszerűen idegesítő.
Ha egyszer összefutunk és nálam van, kipróbálhatod :-)

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.11.23. 13:10:28

@s_e_n_k_i: Értem a rombuszosságot, köszi. Ezt nem is tudtam.

Úgy tűnik, az enyém és a rombuszos is 2 egységnyi lyukat hagy középen, csak a rombusz alakú lyuk nem minden irányban ugyanakkora. Aha!
Kösz, hogy megosztottad!

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.11.23. 13:29:22

Befektetési aranyrudakból kéne megcsinálni, és felárral árulni :) szerintem sokan vennének!

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.11.24. 18:55:35

Nincsen még aranyból ördöglakatod?

P$+ 2011.11.30. 12:05:52

Én nem biztos, hogy jól értem a rombuszosságot: a kirakott alakzat maga egy rombusz (alapú lyukas hasáb)? Mert akkor ugye ez egy másik játék, hiszen nem minden elem egyforma. És akkor az Eurekás cucc sem ugyanaz, mint a Hanayama. Ráadásul simán lehet, hogy a rombuszosság miatt szorul. Vagy tényleg nem jól értem?

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2011.12.01. 13:44:18

Az a baj, hogyha az összekapcsolódó karikákat akarod kirakni, az feltételezi, hogy nem tökéletesen résmentes a dolog.

G. M. E. · http://duplapluszjo.hu 2012.01.02. 17:52:10

Az Eureka cégnek, ha jól látom Magyarországon a GÉMKLUB a viszonteladója, vagy micsoda. Ez mit jelent, nem tudod véletlenül? Mindent meg lehet venni, amit gyártanak a GÉMKLUB-on keresztül?

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2012.01.02. 21:54:08

@Gáspár Merse Előd:
Nem tudom pontosan. Elég nagy választékban kaphatók a GÉMKLUBnál Eurekás játékok. De hogy pl. behoznak-e az aktuális kínálatban nem szereplőt, azt nem tudom.

psy12 2012.12.30. 22:24:54

Üdv!
Nem bírom megállni hogy ne szóljak én is a Hanayama féle "rombusz" quartettről...
Most kaptam karácsony alkalmából, és a "működés" szempontjából nekem is csak negatív észrevételeim vannak.
Már sikerült szétszednem kétszer, egyszer meg össze is tudtam rakni, de a levételt nemigazán tudom hogy hogy volt mivel annyira kicsi méretű, meg olyan kicsi hely van belül a mozgásoknak,(ráadásul egyszínű mind a 4 elem) hogy egyszerűen kivehetetlenek, elkülöníthetetlenek a lépések, és így megoldás is. A rombusz annyiban is nehezíti a megoldást hogy nem négy egyforma elemről van szó hanem 2-2 egyforma elemről, és ezt figyelembe kell venni az összerakásnál!
Végül is ezeket a negatívumokat illetve a már mások által is említett picit nehéz elem mozgatást leszámítva egy nagyon szép kivitelű ördöglakat, kinézetre nagyon tetszik, de a már említett dolgok miatt ritkán fogom szétszedni.(most se szét- se összerakva nincs ugyanis a youtuberól próbáltam másodjára "lepuskázni" a megoldást az összerakáshoz de elveszítettem a fonalat, és most igen össze van gabalyodva se szét se össze nem akar menni...XD)

Végül mivel közeleg az új év mindenkinek boldog új évet kívánok!

Üdv!

psy12 2012.12.31. 13:52:55

Üdv!

Kicsit ki kell hogy javítsam a tegnapi kommentemet...
Ugyanis én "rossz" videó alapján próbáltam összerakni és nem is tudtam az alapján annyira feszültek az elemek (a videón is látszik, hogy igen nehezen tudja helyrerakni). Így téves véleményt alakítottam ki a működéséről! Nincs ezzel semmi baj! Én bizonyultam "kevésnek" ehhez a feladványhoz! Én csak gartulálni tudok Mineyuki Uyematsu-nak, ez egy zseniális feladvány!
Ajánlom mindenkinek aki szereti a nehéz feladványokat, nem fognak csalódni!

Üdv!
süti beállítások módosítása