Sokak szerint akkor jó egy játék, ha nemcsak egyszer lehet összerakni vagy szétszedni, hanem sok feladvány tartozik hozzá. Ezek között legyenek könnyebben is, nehezebbek, sőt akár szinte megoldhatatlanul bonyolultak is. Nem árt, ha a szabályok sem bonyolultak, akár gyerekek is játszhassanak vele. Ha elkészíteni is könnyű, az meg igazán főnyeremény!
A fenti feltételeknek mind megfelel a Holdbéli kiszorító nevű fejtörő. Az 1990-es évék végén született meg a játék alapötlete Hiroshi Yamamoto fejében. Később Nob Yoshigahara fejlesztette tovább, tette piacképessé. A boltokban a 2000-es évek elején jelent meg, ekkor hamar el is nyerte az "Év játéka" kitüntetést a logikai játékok között. Azóta is kapható, sőt több bolt nálunk is árulja egy műanyagból készült változatát, amihez 40 feladvány tartozik.
A következőkben sajátkezűleg készített változatokon mutatok be néhány érdekes gondolkodni valót. A játék alapját egy 5*5-ös tábla képezi, melynek mezőin "űrhajók", azaz bábuk állhatnak.
A sötétebb űrhajó az anyahajó (a képen látható állás legalsó sorában, balról a 2. mezőn áll), a cél ennek eljuttatása a bázisra vagyis a tábla középső mezőjére. A világosabb űrhajók segítik az anyahajót, azok is úgy mozognak, hogy az anyahajó minél előbb bejusson a bázisra.
(A továbbiakban már inkább bábukról és mezőkről beszélek, nem hiszem, hogy szükség van a kísérő mesére. Bár kisebb gyerekek örülnek az ilyen kerettörténeteknek.)
A bábuk mozgását négy egyszerű szabály határozza meg:
1. Minden bábu csak egy másik felé indulhat el. (Tehát pl. a pálya széle felé nem, ha nincs ott bábu.)
2. Ha a bábu elindult egy másik felé, akkor egészen a másikig el kell mennie, pontosabban az előtte álló mezőn állhat csak meg.
3. Ha a bábu megállás után egy irányváltással tudja folytatni az útját, ezt megteheti, ez még ugyanannak a lépésnek számít.
4. A bábuk csak függőlegesen és vízszintesen mozoghatnak.
Lássuk a fenti fotón látható elrendezésben két bábu mozgási lehetőségeit!
A sötét bábu felfelé vagy jobbra léphet egy mezőnyit, és mindkét esetben ott meg is kell állnia. A lehetséges lépései:
Az alsó sor jobbról második bábujának már több lehetősége van. Léphet egyet balra (ha még az eredeti helyén áll a sötét). Erről nem készítettem fotót. De léphet felfelé is két mezőt. Ott meg is állhat, vagy elfordulhat balra és még egyet arra is mehet:
Mindkettő egy lépésnek számít.
Remélem ezekből a példákból már világosak a szabályok.
Ha egy bábu végzett a mozgással, követheti egy másik. Lássuk, sikerül-e az első fotón látható helyzetből eljuttatni az anyahajót a bázisra! Nem a legegyszerűbb feladat, bár csak 3 lépés szükséges.
(Ha még nem lenne teljesen világos, ennek a feladványnak megadom a megoldását!
1. lépés: sötéttel jobbra
2. lépés: alsó sor jobbról 2. bábujával fel, balra, le
3. lépés: sötéttel jobbra, fel, balra)
Nehéz volt? (Azt hiszem, egy kicsit igen.)
Következzen most 3 másik feladvány, egy könnyebb:
Ne ijedjen meg az olvasó, ha elsőre nem sikerül! Bár csak 2 lépés szükséges a megoldáshoz, azonban két nagyon bonyolult, sok töréssel tarkított lépés.
Egy kicsit nehezebb feladvány:
Ehhez már 6 lépés szükséges.
És egy nagyon nehéz, 10 lépéses probléma:
Egy ideig azt hittem, hogy az ilyen nehézségű feladványokat már nem is lehet emberi ésszel megoldani, de szerencsére azért mégis sikerült (a fiamnak :)).
A játékot úgy készítettem el, hogy a tábla egyben egy doboz is, ami a bábuk tárolására szolgál. Sőt, még egy kis könyvecske is belefér, amiben feladványok és más ezen a táblán játszható játékok leírása szerepel.
Ezen a képen is egy közepesen nehéz feladvány van a táblán!
De nem kell így elbonyolítani a táblát! Egy vastagabb fadarab is megteszi, amibe bele tudunk fúrni 5*5 lyukat. Hogy azon is legyen tároló, az oldalába is készíthetünk furatokat. A következő képeken egy ilyen változat látható.
Minden évben megrendezik a rejtvényfejtő világbajnokságot. Ezen olyan feladványok szoktak szerepelni, amik nyelvtől és kultúrától függetlenek, így pusztán logikai úton megoldhatók. 2000-ben, a játék hivatalos megjelenése előtt a Holdbéli kiszorító is szerepelt a feladványok között. A játékosoknak 6 állással kellett megbirkózniuk. Következzen ezek közül egy könnyebb, 2 lépéses (a másik táblán felállítva):
Egy közepes nehézségű, ami 4 lépésben oldható meg:
És egy igazán nehéz, 7 lépéses:
(Ezeket a feladványokat Nick Baxter és Nob Yoshigahara alkották.)
Részletesen vizsgálta e játékot John Rausch is. Talált néhány érdekes elrendezést, ahol a világos búbuk egy elrendezése mellett, szinte bárhova rakható a sötét, mindig megoldható feladványt kapunk.
Az alábbi állásban 21 üres mező van:
Ha középre tesszük a sötét bábut, már meg is oldottuk a játékot! De a maradék 20 hely közül 16 olyan, hogy ada lerakva a sötét bábut, létezik megoldás. Néha könnyebb, néha nehezebb! Jó móka és nagy kihívás megtalálni ezeket a mezőket!
A játék piacra kerülése előtt más táblákban is gondolkodtak. Valószínűleg sokunknak van otthon vagy már találkoztunk a szoliter játékkal. Ahhoz a táblához is léteznek feladványok! A vastag fa lapos verzióm másik oldalán ilyen tábla található, így ezek közül is be tudok mutatni párat.
Egy könnyebb:
Egy közepes:
És egy jó nehéz:
A Holdbéli kiszorító (szerintem) olyan játék, ami sok fejtöréssel eltöltött órát nyújt a játékosoknak. Elkészíteni sem nehéz és feladványokat sem reménytelen kitalálni hozzá, ha már nem lenne elég az itt és a neten fellelhető jópár. Minden logikai játékokat kedvelőnek javaslom, hogy tegyen szert egy példányra!