Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Crownguard: @Gál Péter F.: Köszönöm! (2024.04.09. 13:43) Ördöglakat tervező verseny!
  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7

Sturm játékok

2016.01.17. 17:04 Gál Péter F.

Tavaly ősszel sikerült részt vennem egy prágai játékos találkozón. Az egyik program keretében meglátogattuk Jan Sturm ördöglakat készítő házát és műhelyét. Az idősödő mester készült az érkezésünkre, már a kertjében kiállított egy szép tablón a játékaiból néhányat:

 sturm_jatekok.jpg

A játékok nagy része megvásárolható volt, méghozzá nagyon korrekt áron, így jópárral bővült a gyűjteményem.

Nem nagyon szeretem a vékony, hajlékony drótból készült ördöglakatokat, nyeklenek-nyaklanak, nehéz kitalálni, hogy mik a megengedett lépések. A Sturm játékok anyaga pont azon a határon van, ahol még kecsesek, finomak a formák, mégis kellően masszívak a jó játszhatósághoz.

Lényegében minden játékot kézi szerszámokkal gyárt, ennyi kalapácsot, fogót, vinklit még életemben nem láttam, mint a műhelyében. Ráadásul példás rendben sorakoztak és a fémműhelyekben megszokott olajréteg sem borított mindent. Egy kép az egyik szerszámos fala egyik részletéről:

sturm_szerszamok.jpg

Játékainak egy része nem saját ötlete, de sok olyant láttam ott, amit sehol máshol. A tervezők nyilvántartása nem teljes nála, de azt hiszem, a következőkben bemutatandók Sturm találmányok.

Az én szívemhez azért a köteles játékok állnak nagyon közel, így ott is kerestem ezeket. Hamar találtam egy érdekes formájút:

st_haromszog.jpg

Ránézésre nagyon tetszett, egyszerű forma, mégsem láttam kapásból a megoldást.

Aztán később, amikor már próbálgattam, megbizonyosodtam felőle, hogy ez bizony egy nagyon nehéz játék. Sok órámba telt, mire még mindig nem tudtam leszedni a zsinórt :) Végül szégyenszemre segítséget kellett igénybe vennem, már annyira idegesített, hogy nem boldogultam vele. Elsőre azt sem láttam, hogy a zsinór leszedés után milyen alakú lesz, pedig a lehető legegyszerűbb:

st_haromszog_sol2.jpg

Visszarakni talán még nehezebb!

A játék annyira tetszett nekem, hogy mindenképpen el akartam készíteni valami hasonlót fából. A fa nem hajlítható ennyire, így más megoldást kellett keresnem. Végül ez született:

st_haromszog_fa.jpg

Szerintem jól, különlegesen néz ki. Nem annyira masszív, de bőven játszható. Nem volt egyszerű a ferde pálcák helyét megfelelő szögben befúrni a talpba, de végül csak sikerült.

Egy másik köteles Sturm játékot is vásároltam, annak is meglepő formája van:

st_sigma.jpg

Itthon, a megoldása során jöttem rá, hogy ez a játék lényegében ugyanaz, mint az előző, pontosan azokat a trükköket kell a megoldás során alkalmazni itt is. Ez engem egyáltalán nem zavar, sőt gyűjtöm azokat a játékcsaládokat, amik nagyon hasonló elven működnek, de lényegesen eltérően néznek ki.

Szerencse, hogy a városnézések előtt látogattuk a műhelyt, mert sok prágai játékboltban is felbukkantak a Sturm játékok, kb. kétszeres áron.  :) Mégis azt gondolom, hogy az olvasó jár arrafelé, akkor érdemes beszerezni egyet-kettőt, mert jó minőségű és különleges ördöglakatokkal lesz gazdagabb.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr768280646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása