Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7
  • Gál Péter F.: @Tóthné Szalontay Anna Panni: Általában nagyon igyekszem precízen és pontosan fogalmazni, de nem ... (2024.01.23. 14:37) Egyforma semmik

Sokoldalú állványok

2018.01.14. 17:06 Gál Péter F.

Azokat a játékokat szeretem, amiket nem lehet kiismerni. Újra és újra előjönnek, mindig tartalmaznak meglepetéseket. (Persze, egy bizonyos kor fölött már minden játék (és vicc) ilyen, de most nem erre gondoltam :)) A minap újra a kezembe akadt az egyik "ősbejegyzés" két játéka, ott az első és a második fotón láthatók. Pontosabban a második kép az csak egy fotótrükk volt, később készítettem el azt az állványt, amikor ezt a cikket írtam. Ez a 2. állvány gondolkodtatott el ismét. Mi lenne, ha nem egy zárt hurkot tennénk rá, hanem csak a kötél két végén egy-egy golyó nehezítené a le-fel fűzést? Ilyen zsinórt igazán nem nehéz készíteni, így hamar össze is állt egy kipróbálandó játékcsalád:

allvanyok_zsinorral.jpg

Hova, hogyan fűzhető be ezekbe az állványokba a golyós zsinór? Vagy fordítva: honnan vehető le? Kapunk-e újszerű játékokat? Lesz-e ezek között könnyebb, esetleg jó nehéz?

Az egyszerűbb, bal oldali állvánnyal kezdtem a kísérleteket.

Adja magát, hogy a talp felett, a két rúd között fűzzük át a zsinórt:

egyszeru_alul.jpg

Ez az elrendezés nem hozott semmi újdonságot a teljes hurkos játékhoz képest. Lényegében egy mozdulattal megoldható, a golyóktól függetlenül. Csak azoknak ajánlható ez a variáció, akik most ismerkednek a hasonló fejtörőkkel.

Egész más a helyzet, ha a felső két pálca között is átvezetjük a zsinórt:

egyszeru_alul_felul.jpg

Ez már egyáltalán nem magától értetődő megoldással rendelkezik. Szerintem ez egy használhatóan érdekes és nehéz játék lett így! Sikerült megoldani és nem is kellett vele annyit bajlódni, hogy a kevésbé kitartóak kedve elmenjen menet közben.

De hol lehetne még átvezetni a zsinórt? Pl. az egyik karikán:

egyszeru_egy_karikan.jpg

Vagy mindkettőn:

egyszeru_ket_karikan.jpg 

Hát, ezeket bizony nem sikerült megoldani! Érzem, hogy nem is lehet, hisz a golyó nem fér át a karikákon, de topológiai értelemben azért mégsincs egyben az állvány és a zsinór. 

A nehezebb állványról kimutatták, hogy zárt hurokkal megoldhatatlan feladványt képez, de ez most nem zárt és nem hurok. Milyen nehézség játékokat kapunk ezzel a zsinórral?

Kezdjük az egyszerűnek tűnő elrendezéssel:

lehetetlen_alul.jpg

 Ó-ó, baj van! Nekem ezt nem sikerült megoldani. Nem látom lehetetlennek, de mégse jött le az fránya zsinór!

De hátha a bonyolultabbnak tűnő elrendezés mégis könnyebben megoldható:

lehetetlen_kozepen.jpg

Csak nem! Ez sem sikerült. 

Kipróbáltam a karikákon keresztül vezetve is:

lehetetlen_ket_karikan.jpg

Az már nem lepett meg, hogy ez sem sikerült.

Ami viszont meglepett, hogy amikor erre a cikkre készültem és visszanéztem a régi bejegyzéseket, elolvastam az ehhez a cikkhez írt kommenteket és ott psy12 játékostársunk már észrevette (fejben!!!) a 2. fotó elrendezésének egyenlőségét egy másik, megoldható játékkal, ezzel. Sőt, akkor már én is egyetértettem vele és ez teljesen kiment a fejemből. Így újrafelfedeztem a "spanyolviaszt". De az még így is meglep, hogy már látom a két játék hasonlóságát, de a megoldásukat mégis egészen különbözőnek érzem. Spanyolviasz ide vagy oda, jó móka volt!

Arra biztatom az olvasókat, hogy készítsék el ezeket az állványokat, nem fognak unatkozni!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr3813575047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása