Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

Labirintusok fémből - egy csúcsminőségű játékcsalád

2020.12.15. 16:15 Gál Péter F.

Az ördöglakatok világának megkerülhetetlen szereplője a japán Hanayama cég. A fémből készült Huzzle Cast játéksorozatuk olyan változatos és annyira magas minőségű, hogy minden játékszerető gyűjteményében helye van pár darabnak belőle. Ebben a cikkben egy általam hasonló elvűnek ítélt hat darabos készletről lesz szó. Igyekszem bemutatni a rendkívül precíz kivitelüket, a remek anyagminőséget és a különböző nehézségű változatok közti különbséget. 

Közeleg a Karácsony, bátran ajánlom akármelyik tagját a Huzzle Cast sorozatnak. A különböző nehézségű változatok a kiskamaszoktól kezdve a játékprofesszorokig bárkinek jó szórakozást nyújtanak.

Minden Huzzle Cast játék kap egy nehézségi besorolást egytől hatig. Ez általában tényleg jól mutatja a megoldáshoz szükséges ötletek, lépések számát. Sokan esnek abba a hibába, hogy egy ötös vagy hatos fokozatúval kezdik az ismerkedést ezekkel a játékokkal, illetve ilyet vesznek ajándékba. Én azt gondolom, hogy ez már az a szint, amit csak az igazán gyakorlottak, sok hasonló játékot megoldók tudnak értékelni. Némelyik bizony igen-igen nehéz. A lejjebb bemutatott hatos fokozatú ördöglakattal 4-5 nap alatt lényegében semmit nem tudtam kezdeni, pedig nem az első, amivel találkozom...

De, haladjunk sorjában! A most következő játékoknak van egy közös vonása, mindben az egyik elemet egy előre meghatározott úton kell végigvezetni, hogy sikerüljön eltávolítani. Ezért is gondoltam, hogy mind hasonlítanak egy-egy labirintusra. Olyan labirintusra, ahol az út átjárói, fordulópontjai, elágazásai néha jól láthatók, de néha még ezek is rejtve vannak. Sokszor tudjuk, hogy merre kellene haladni, csak a játék "nem hagyja" magát, az elem elakad, rövid, kicsi vagy épp túl nagy. 

Még egy hasonlóság, mindegyik csupán két elemből áll. Az igaz, hogy ezek az elemek néha nagyon bonyolultak, "ezer" apró részlet kidolgozottságán múlik a játszhatóság és a megfelelő nehézség.

Huzzle: Cast - ABC

cas_abc-1.jpg

Egyes nehézségű játék, ez azonban nem jelenti azt, hogy túlzottan könnyű lenne. A feladat a nyílt, C alakú elemet levenni az AB alakú vázról. Látható, hogy az AB-n fura helyeken apró bevágások találhatók, ezek segítségével lehet mozgatni a C-t. Alaposabban megvizsgálva kiderül, hogy a bevágások nem egyforma mélyek, némelyiken átfér a C nyílása, némelyiken viszont nem:

cas_abc-3.jpg

Itt mutatkozik meg, hogy mennyire fontos egy ilyen játéknál az anyagválasztás, és a pontos kivitelezés. A C annyira merev, hogy még viszonylag nagyobb erő hatására sem fog átmenni a kisebb vájaton, míg a nagyobbon minden ellenállás nélkül átcsusszan.
Jól megfigyelve láthatjuk, hogy a váz külső részén mindössze egyetlen mély bevágás található. Ebből következik, hogy ott kell levenni a C-t. Vagy mégsem? Nem árulom el, de annyit segítek, hogy elég trükkös a megoldás.

cas_abc-4.jpg

Ugye, így már érthető a neve? 

Huzzle: Cast - BOX 

Nehézségi fokozat: 2. Szerintem ez az a szint, ahol egy ilyen játékokkal csak most ismerkedő valaki, aki azért türelmes és hajlandó sokat kísérletezni, igazán élvezni tud. Sok finomságot lehet találni egy ilyen ördöglakatban, a teljes kiismerése órákat is igénybe vehet, de sikerélménnyel kecsegtet.

cas_box-32.jpg 

Dobozostól mutatom, szerintem nagyon igényes a csomagolás is. Igazán örülhet neki, aki ilyet kap.

Ezzel a játékkal kicsit többet foglalkoztam, az igazi mélységeit is látni akartam. Ott kezdtem, hogy megjelöltem a kocka oldallapjait:

cas_box-22.jpg

Az egyik él meg van jelölve START felirattal, most ezt fogja körül a karika, ez a kiinduló állapot. Nálam ez az 1-es és 2-es lap közötti él, ráadásul a karika résén a kis pöcök az 1-es lap felé néz, ezért ezt a 12-es állásnak hívom.

A fotó bal oldalán található a 3-as lap, hátul a 4-es, a jobb oldalon pedig az 5-ös, ezeknek a felirata nem látszik.

Bizonyos éleken egy-egy bevágás látható, pont akkora, hogy azon a karika pöcke kényelmesen átfér. A karika viszont annyira merev, hogy máshol nem lehet átvinni. Ismét a remek anyagminőség és kivitel teszi ezt lehetővé.

Ha a karikát átmozgatjuk a felső élen levő bevágáson, akkor a 3-as és a 2-es lapon fog átmenni, vagyis a 32-es állapotba kerül. Csak azokon az éleken lehet átvezetni, amik csúcsban találkoznak a jelenlegi éllel, persze, ha van rajtuk vájat. A jelen állásból átvihető még a karika a 15-ös és a 13-as állapotba is. Máshova nem.

Ezt akár egy rajzzal is szemléltethetjük:

 

A méretekből adódóan néha az éllel szemközti másik élen is átvihető a karika. Egy ilyen állás látható a következő képen:
cas_box-30.jpg

Egy adott állásból tehát maximum 5 felé mehetünk tovább. De, mivel meglehetősen kevés bevágás van az éleken (mindössze 7), ezért nincs olyan nagyon sok lehetőség, az egyes állásokból tovább haladásra. 
De mikor is lehet levenni a karikát? Akkor, ha azon az élen, ahol éppen elhelyezkedik, van egy olyan vágás, ahol épp át tud haladni a pöcök. Ezt kell megkeresni. Szisztematikus próbálkozással fel lehet deríteni a teljes játékot leíró gráfot, nem vészesen nagy:

Ennek a leíró gráfnak valamelyik pontján leemelhető a karika, de hogy melyiken, azt nem árulom el, hadd legyen meg az olvasónak is a felfedezés élménye.

Érdekes, hogy a karika visszahelyezésénél látszólag több úton is elindulhatunk, azonban ezek közül csak az egyik kapcsolódik a fenti gráfhoz, a többi hamis út, azokon nem tudunk visszajutni a kiinduló állapotba. Ez is olyan játék, amit megoldani könnyeb, mint visszaállítani a kezdőhelyzetbe. 

Nekem remek szórakozás volt. És persze pár nap után már nem emlékszem a megoldásra, így újra ki kell találni (, vagy elővenni a jegyzeteimet :)).

Huzzle: Cast - O'Gear

Hármas nehézségű játék. A remek ötlet, szokatlan megvalósítás annyira újszerű volt a megalkotása idején, hogy 2001-ben elnyerte az IPP zsűrijének elismerését.

cas_ogear-3.jpg

20 éves ötlet, de szerintem a mai napig nem sok hasonló született. Nekem legalább 15 éve megvan ez a játék és rendszeresen viszem magammal bemutatókra "játszásokra". Biztos, hogy többszáz ember kezén megfordult. Ez a fotó mutatja a mostani állapotát, alig látszanak rajta kopásnyomok, a használati értékéből pedig semmit nem veszített.

Szintén egy kockán kell különböző irányokban manőverezni. Most nem karikát, hanem egy ötágú csillagot (sokak szerint dobócsillagot vagy surikent) kell az egyes lyukakba átforgatni. Látszik, hogy lyukak alakja változik és a csillag szárai sem egyformák. Ha a kocka négy lapján végig forgatunk egy ötágú csillagot, akkor nem ugyanaz a szár fog visszaérkezni a kezdeti pozícióba. Ezzel lehet a két elem relatív pozícióját változtatni. Némelyik lyukban a csillag elfordítható 90 fokkal, így lehet bejárni az egész kockát. Nagyon-nagyon nehéz nyomon követni, hogy melyik pozícióban, milyen állásban járt már a csillag. 

A következő képen látható, hogy van egy különleges nyílás a kockán és a csillag két szárán is található elvékonyított rész:

cas_ogear-1.jpg

Ezt az elvékonyított szárat kell összetalálkoztatni a speciális nyílással, akkor kivehető a csillag. Játékost próbáló feladvány! Főleg, ha célzatosan, tudatosan haladunk.

Huzzle: Cast -Keyhole

Négyes fokozat. Ez már komoly erőpróba. Az eddigi játékok még szerencsével is megoldhatók voltak, igaz, hogy lassan és csak véletlenszerűen. De a két kulcslyukra emlékeztető elem szétválasztása már csak komoly odafigyeléssel, módszerességgel sikerülhet.

cas_keyhole-5.jpg

A két elem különböző és nem is szimmetrikusak, amiatt az összeállításkor arra is ügyelni kell, hogy melyik az elem "eleje". Az én példányomat egyszer kölcsönadtam valakinek és a fotón látható állásban kaptam vissza. Ez a gyári fotókhoz képest fordított állás, ami állítólag nem lehetséges. Pár óra alatt nem is sikerült szétszednem. A sejtésem az, hogy erőltették, és jelenleg lehetetlen állapotban van. Sajnos, én nem látom át annyira, hogy meg tudnám saccolni, hogy hol kellene erőltetni... Egyelőre azt sem látom, hogy a Boxnál látotthoz hasonló gráfot hogyan lehet felírni. Ez már egy igen nehéz játék, sokat kell foglalkoznom még vele, hogy "uraljam". Még egy fotó, ami jól mutatja a kivitel pontosságát, szépségét.

cas_keyhole-7.jpg

 Huzzle: Cast - Helix

Ötös fokozat! Hát, nem gyönyörű? De! :)

cas_helix-1.jpg

Első ránézésre hasonlít az ABC-re is és a BOX-ra is, hisz itt is egy karikát kell leszedni a vázról. Hasonlít az O'Gearre is, hisz itt is egy ötágú csillag az egyik főszereplő. Ami hatalmas különbség az a váz, a csillag, hisz nem merev, változatlan, hanem két egyforma darab összekapcsolásából áll, amik szabadon forgathatók egymáson. Már, ha a karika nincs belefűzve. A karika nyílása akkora, hogy a csillagban a szomszédos lyukakon épp át tud férni, azokon átforgatható, néhol egy kicsit már el kell forgatni a két részt egymáson. Egy ilyen állás látható a következő fotón:
cas_helix-5.jpg

Természetesen megint szükség van a kellően merev, hajlíthatatlan gyűrűre, különben játszhatatlan lenne.

A megoldás során nem elég megtalálni a labirintusból kivezető utat, hanem még a labirintus alakját is változtatnunk kell, esetleg oda-vissza. De, ha megtaláltuk a megfelelő alakot és sikerült is megvalósítani, még akkor sem jön le könnyen a karika, sőt nem is lehet igazán észre venni, hogy ez most már a jó pozíció. Úgy mondanám, hogy ez nem egy teljes információs játék... Nemcsak a kivitele gyönyörű, hanem a megoldás menete is igazán különleges. Azért sikerült:


cas_helix-8.jpg

 Huzzle: Cast - Rotor

Végül egy a legnehezebbnek ítélt, hatos fokozatú játékok közül. 

cas_rotor-4.jpg

Szintén csak két darab. De milyenek! Ezeken is látszanak bevágások, amik tényleg át is férnek a réseken. De kis próbálkozás után kiderül, hogy az itt-ott elvékonyodó horgony alakú szárak is fura, érdekes szögekben tartva szintén átbújtathatók. Valószínűleg ezek is szerepet játszanak a megoldásban. Külön probléma, hogy egyáltalán nem tudok még tippelni sem, hogy hol a labirintus vége, hol a kijárat, mely részeknek kell összetalálkozni, hogy szétszedhetők legyenek.

Amint érződik, egyelőre nemhogy megoldani nem sikerült ezt az ördöglakatot, de még arról sincs elképzelésem sem, hogy mikor közeledem a megoldás felé. Nekem nagyon tetszik. De, azt is tudom magamról, hogy ha egy engem nem nagyon érdeklő témából kapnék egy hasonló bonyolultságú feladványt, akkor már valószínűleg feladtam volna. Így csak egy kicsit félreteszem, és remélem, hogy a közeljövőben lesz időm, energiám többet foglalkozni vele. Ha sikerül megoldani, ígérem, beszámolok róla.

Összegzésül:

Remek játékok! Ezek közül pár már régóta birtokomban van, de sokszor előveszem őket, hiába sikerült már párszor megoldani. Az újak, magasabb nehézségi fokozatúak komoly elmélyülést igényelnek, tényleg csak igazi fanatikusoknak ajánlom őket. (Persze az is lehet, hogy valamelyik ilyen erőpróba tesz valakit fanatikussá! :))

Van pár játékom A Huzzle sorozatból, de eddig egyikben sem csalódtam. Bátran javaslom őket akárkinek! Hazai forgalmazójuk a GémKer-Gémklub Kft, tőlük kaptam tesztelésre a fenti játékok közül párat. A Huzzle Cast ördöglakatok beszerezhetők a Gémklub webáruházból: www.gemklub.hu

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr716339248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása