Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Crownguard: @Gál Péter F.: Köszönöm! (2024.04.09. 13:43) Ördöglakat tervező verseny!
  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7

Nehéz vagy lehetetlen? — Egy újabb kapus játék

2011.01.09. 11:24 Gál Péter F.

Régóta izgat egy játék alapötletének minél többféle kihasználási lehetősége. Meddig alakítható, bonyolítható egy fejtörő? Vajon a különböző megjelenési formák új, tartalmi elemeket is hordoznak? Vagy csak újabb bőrt húznak le ugyanarról az elvről? Azt hiszem, nemrégiben találtam valami érdekeset.

Már több bejegyzés foglalkozott a Kapu és gyűrű játékcsaláddal. Az alapjáték minden variációja viszonylag könnyen megoldható. Nehezebbek Markus Götz módosított játékai,  a két kapus változatok közt pedig akad olyan, amiről nem is tudom, hogy megoldható-e egyáltalán. Ez utóbbiak adták az ötletet egy új játékcsaládhoz, melyben a két kapu "keresztezi" egymást.

A játék célja itt is, mint minden rokonánál, a karika levétele. 

Remélem akad már néhány "jószemű" játékos az olvasók között, aki rájött, hogy ez így nem is különbözik a Kapu ér gyűrű alapváltozatától. Nagyon hasonló módon oldhatók meg. Sőt, tekinthetjük úgy is, mintha nem lenne a keresztkapu, csak az, amelyiken áthalad a zsinór, és ekkor visszakapjuk az alapváltozatot. Nyilván nem ez volt a célom e játék elkészítésével.

Hanem azt vizsgálni, hogy mennyire nehéz feladványokhoz jutunk, ha a zsinórt különböző ravasz útvonalakon megtekerjük a kapuk körül. Ha csak egy hurkot készítünk akkor a következő játékot kapjuk:

Aki már sokat játszott a különböző Kapu és gyűrű változatokkal, az talán hamar rájön a ennek a megoldására is.

Jóval bonyolultabb a karika levétele, ha két vagy három kapu körül is elvezetjük a zsinórt:

Még ez sem reménytelen vállalkozás, bár nagyon könnyen keletkezik egy hatalmas, szinte kibogozhatatlan csomó a kötélen.

A két kaput úgy készítettem el, hogy a zsinór végén található lapka a szemben elhelyezkedő kapukon áthúzható legyen:

Viszont a szomszédos kapukon fizikailag nem lehet egyszerre átvezetni a lapkákat.

Az eddig szereplő elrendezésekben, a játék belsejében a zsinór mindig csak szemközti kapukon haladt át. Próbáljuk meg most a legegyszerűbb olyan elrendezést, ahol a zsinór a szomszédos kapukon megy át! Vagyis ezt:

Az eddigi elrendezések közül talán ez tűnik a legegyszerűbbnek.

És mégsem tudtuk még megoldani. Sem én, sem senki, aki eddig próbálkozott vele. Ügyetlenek vagyunk? Vagy túl nehéz ez a játék? Vagy ez egy megoldhatatlan, lehetetlen feladvány?  Fogalmam sincs! Mit gondol erről az olvasó?

32 komment

Címkék: ördöglakat mechanical puzzle disentanglement megoldatlan probléma megoldhatatlan

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr662571296

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2011.01.09. 21:46:49

Túl sötétek a képek. Bár talán nem annyira, mint én :)

kalandlövész · http://kalandloveszet.hu 2011.01.09. 22:11:32

Ez megoldhatatlan, mindig lesz az útban görcs.

órarugógerincű felpattanó 2011.01.09. 22:48:38

Úgy nem lehet levenni, hogy átdugjuk az egyik falapot, és a golyóra annyi zsineget hagyunk, hogy a tetejénél átforduljon felette a karika, és aztán ezt a másik oldallal?

Almaspite 2011.01.09. 23:05:46

Valószínűleg az a logika zárja ki a megoldást, hogy azon az útvonalon, amin kötél megy, nem tudod a karikát átbújtatni...

órarugógerincű felpattanó 2011.01.09. 23:09:02

Elvben nem is kell. De jó lenne, ha hozzá lehetne férni élőben.

forgodssake 2011.01.09. 23:28:50

ha fizettek, eklkuldom a megoldast. eloljaroban annyi, hogy nem kellett mas a megoldashoz mint logika, kitartas, es egy ollo...

bioLarzen 2011.01.09. 23:59:35

@forgodssake: Hát, ha neked az ollós megoldáshoz kitartás kellett öregem... :P

bio

Tuvalu 2011.01.10. 00:39:18

Ha jól értem, akkor az egymással 90 fokot bezáró kapukon most sem megy át egyszerre a lapka (ha átmenne, akkor az alapjátéknál tartanánk). Ha viszont így van, akkor sima paritásprobléma van.
Ahhoz, hogy levedd a karikát, az észak-déli és a kelet-nyugati kapun átmenő madzagszámnak is párosnak kell lennie (pl első kép 2-0 ,második 2-2, harmadik 4-4) Most ugye fizikailag nincs kezemben a játék, de mi történik, amikor átbujtatod keresztbe a lapkát az észak-déli átjárón? Az, hogy a kelet-nyugati számod változatlan marad, az észak-déli meg 2-vel változik. Mivel kezdetben 1-1 a helyzet, így nem fogtok kijutni sose.

dr. trafik nomac 2011.01.10. 00:46:25

Szerintem ez a jo oreg csomo a hutoajto kilincseben trukk. Athuzod a kabelt (a dugo marad), a csomot megkotod a tulodlalon majd visszhuzod, a kilincs (fogangyu) alatt.

KenSentMe 2011.01.10. 01:44:46

@forgodssake: Az ollós megoldáshoz csak annyi kell, hogy elmenjenek otthonról a szüleid, mert különben rád szólnak, hogy "ne játssz az ollóval, Gerzsonka"!

pazzo · http://pazzo.hu 2011.01.10. 06:45:08

Azt hiszem, kezdetnek a karikát kellene átdugni a kapun...

Diogenes of Sinope 2011.01.10. 06:47:05

Ezt lehet, hogy megveszem a baratnomnek. Latok benne fantaziat...

MiZo81 2011.01.10. 07:01:21

Ez mekkora!
Pénteken vettem egy ilyet (nekem korongok vannak a madzag végén, de a lényeg ugyanaz), három társával együtt a JYSK-ben. Mindegyikhez volt megoldás egy kis papírlapon... kivéve egyet.
Találjátok ki, melyik volt az... :(

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 07:48:51

@Tuvalu:
Ez érdekes logika! Csak nem látom, hogy miért kellene párosnak lennie a madzagszámnak az egyes kapupárokban.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 07:50:18

@MiZo81:
Öööö, meglepődnék, ha ilyet vettél volna! Szerintem ezt én találtam ki. (Bár volt már olyan eset, amikor én is kitaláltam valamit, meg más is.)

venszivar 2011.01.10. 08:20:25

@Gál Péter F.: Mint a néhai,általatok "Y"-nak KINEVEZETT fadarab,ami SEMMI KÉPEN NEM volt IPSZILON.Ja ,hogy a libád is lehet gólyának nézni...fehér,fehér.25 Y,2010.11.27.én.
Semmi gond ha nem megoldható!CSAK képzelő erő kell hozzá,képzeljétek,hogy megoldottátok ,ennyi a titok.

BKV reszelő 2011.01.10. 08:22:50

@Gál Péter F.: "Öööö, meglepődnék, ha ilyet vettél volna! Szerintem ezt én találtam ki. (Bár volt már olyan eset, amikor én is kitaláltam valamit, meg más is.)"

Kezdhetsz meglepődni: www.puzzlesandgamesltd.co.nz/webapps/site/83030/174839/shopping/shopping-view.html?pid=419116

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 08:28:49

@BKV reszelő:
Ez az alapváltozat, amiről a korábbi cikk szólt. Azt nem én találtam ki. És van megoldása.
Ez a keresztkapus változat a saját agy (és kéz) szüleményem.

Id. Lencsés István 2011.01.10. 09:51:21

@forgodssake: Gordiusz tanítványa vagy, de én teljesen hülye lettem, egy hasonló miatt!

BKV reszelő 2011.01.10. 09:57:02

@Gál Péter F.: Csinálhatnál belőle párat...én kipróbálnám.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.01.10. 09:59:42

Jó lenne már valamikor megoldást is látni (lehetőleg videón), így képről csak gondol az ember valamire, oszt vagy jó, vagy nem...videó nélkül télleg csak az olló marad... :D

bobbafet 2011.01.10. 10:13:28

Szép munka! A továbbfejlesztés és a megvalósítás is!

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 10:57:18

@BKV reszelő:
Ezt így nem volt túl könnyű elkészíteni. A vastag, hengeres rúdból kivágni a kapukat nem egyszerű. Nem is lett igazán szép.
Meg lehetne oldani egy alaplapba beállított négy rúddal is, az valószínűleg egyszerűbben kivitelezhető. Nem csinálod meg?
Én nem szoktam eladásra készíteni. Néha elmegyek ilyen-olyan rendezvényekre, ott ki lehet próbálni a játékaimat.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 11:00:03

@geegee:
Itt most ugye épp az a lényeg, hogy (egyelőre) nincs megoldása az utolsó változatnak. Arról nem tudok videót betenni.

De a többiről sem nagyon akarok. Ez a blog inkább az érdeklődés felkeltésére szolgál, nem megoldások közlésére.

Tuvalu 2011.01.10. 11:18:06

@Gál Péter F.: Azért én is jobban el tudnám képzelni, amikor a kezemben van, de mivel nincs, neked pedig igen, ezért te tudod végiggondolni.

Hogy szemléltessem a dolgot azt mondanám, hogy a "megoldható" feladatoknál az utolsó lépést fordítsd meg (azaz kezdd el visszatenni a karikát).
A legelső lépés után valami olyat fogsz látni, hogy egy U alakú hurokfej alakul ki, ez tartja a karikát. Az U alak alatt azt tartom lényegesnek, hogy 2 szára van, azaz a karika egyszerre 2 szálat tud felszedni vagy leadni.
Ha ebben egyetértünk, akkor rátérek a kérdésedre. A "megoldhatatlan" feladatnál a kiinduló állapotban 1-1 van a kapupárokban, és való igaz, hogy elvileg semmi akadálya nem lenne, hogy miután leszedted a karikát, utána is 1-1 legyen, viszont kellene lennie egy köztes lépésnek mindkét kapupár szempontjából, amikor páros számról van szó. Na itt megint visszakerülök oda, hogy nincs kezemben a cucc, ezért neked kell lassan áttolni és nézni hogy ez a páros-páratlan dolog hogy alakul.

Lehet, hogy egyébként nem pontosan EZT a paritást kell nézni, hanem mást, na. :D

Egy lehetséges másik megközelítés egyébként az lehet, hogy a "megoldható" típusoknál a karika végig követi a hurkot, ennél a felállásnál meg nem tudja végigkövetni, mert nem azonos kapupáron megy a hurok, hanem "befordul", és igy nem követhető. Ez igy elég pongyola lenne bizonyításnak persze, de megintcsak ötletként mondtam, na. :D

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 11:49:56

Abban igazad van, hogy a megoldhatóknál, azzal a megoldási móddal, ahogy megoldottam őket eddig, igaz a paritásos felvetésed. De csak ez a mód létezik?

És a cikkben nem írtam, de lehet, hogy van jelentősége: A karika sem megy át keresztben a kapukon. Elvben elképzelhető olyan játék is, hogy a karika átmegy, de a lapkák nem. Sőt, az egyik lapka igen, de a másik nem... Hm...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.01.10. 11:55:05

@Gál Péter F.: Ok, értem, hogy ennek még nincs megoldása, de legalább az alapjátékét megnézném.Mert hogy így kézben fogás nélkül nagyon nem látni, hogy mi mekkora meg hogyan fér el is a játékban.Na mindegy.Hol lehet ilyeneket vásárolni? A Jyskben csak a hasábos-darabokat láttam eddig...

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2011.01.10. 12:05:13

@geegee:
Nézd, nem nagyon akarok boltokat reklámozni. De a fenti kommentek szerint a Jysk-ben van az alapváltozat. De akkor már inkább:
www.gemklub.hu/jatek/51036/miniq_a_nibelung_gyuru_2245
vagy:
www.gemklub.hu/jatek/1911/puzzle_d
süti beállítások módosítása