Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Crownguard: @Gál Péter F.: Köszönöm! (2024.04.09. 13:43) Ördöglakat tervező verseny!
  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7

Az őrület fokozódik

2013.05.20. 21:17 Gál Péter F.

A "kissé" szenzációhajhász cím talán indokolt, ha ha figyelembe vesszük az előzményeket. A Félkész őrület nevű játékról szóló bejegyzés elég népszerű volt. Jópáran elkészítették a színes kockákat és több kérdés is felmerült. Meg izgatott a probléma, hogy vajon csak a véletlen, hogy létezik ilyen kockakészlet? Egyáltalán van másik hasonló? Több vagy kevesebb kockából, színből is lehet hasonlót alkotni?

Belekezdtem egy nagyobb számítógépes vizsgálatba és bizony jutottam néhány érdekes eredményre. Ezekről szól  ez a bejegyzés.

Először nézzük a már bemutatott négy kockából és négy színből álló változatot! Adott tehát 4 kocka, az oldalaik 4 színnel vannak színezve. Minden kocka különböző. A feladat szerint egy tornyot kell készíteni belőlük úgy, hogy a torony minden oldalán csupa különböző színű oldal látszódjon:

Insanity_4Pcs_Stack.jpg

A fotón csak 2 hosszú oldal látszik, azokon tényleg különbözőek a színek. (Elárulom, hogy ebben az elrendezésben a két nem látszó oldalon nem így van, nem akartam lelőni a megoldást.)

Az első megválaszolandó kérdés az volt, hogy egyáltalán hány 4 színnel színezett különböző kocka létezik. Fontos, hogy mind a négy szín szerepeljen minden kockán. Nem is olyan egyszerű megszámolni, gyakori hiba, hogy forgatással egymásba vihetőket különbözőknek hiszünk. Biztos "kézzel" is meg lehet számolni az eseteket, de én az ilyesmit mindig el szoktam rontani. Egy program is tud hibázni, de azért azt le lehet ellenőrizni. Ezt a kérdést viszonylag hamar sikerült megválaszolni: 68-féle 4 színű kocka létezik. Meglepően sok, én ennél kevesebbre tippeltem volna.

A 68 kockából 4-et kell kiválasztani ehhez a játékhoz. Ezt több mint 800 ezer módon lehet megtenni. Itt már sejtettem, hogy sokat fog a számítógép dolgozni :) Viszonylag hamar elkészültem azzal a programrésszel is, ami leellenőrizte, hogy 4 kockából lehet-e "jó" tornyot képezni. Egy kockát 24-féle módon forgathatunk. (6 lap lehet a tetején és ehhez lehet 4 szemközti lapot választani.) A 4 kocka elvben 244=331776 módon állhat. Ezt a nagy számot egy kicsit csökkenthetjük a vizsgálat során, hisz pl. a legalsó kockánál csak az számít, hogy melyik oldalpár van alul és felül, így az alsó kocka csak 3 helyzetben lehet. De még így is 41472 állást kellet ellenőrizni 4 kockánként. Minden állást megvizsgáltam, mert kíváncsi voltam arra is, hogy egy-egy kockanégyesnek hány megoldása van, ha van egyáltalán.

1-2 nap alatt lefutott a program, és ekkor jött az első meglepetés. A több mint 800 ezer lehetőségnek több mint fele alkalmas jó torony készítésére. Tehát volt közel 490 ezer kockakészletem, ami alkalmas erre a játékra :) Mi legyen a következő lépés? Adódott, hogy csak a kevés megoldásos készleteket vizsgáljam tovább. De van-e még olyan készlet, aminek nagyon kevés, esetleg csak 1, 2 megoldása létezik? A válasz pozitív, méghozzá nem is olyan ritkák az 1 megoldásos készletek, több mint 25 ezer van belőlük! Ez már igen, így van 25000 félkész őrületem :)

Vajon nem lehet-e még egy csavart adni a játéknak? Nincs-e néhány készlet, amivel más játékot is lehet játszani, esetleg sokkal könnyebbet?

Elhatároztam, hogy azt is megvizsgálom, hogy a 4 kockát nem lehet-e elrendezni egy 2*2-es négyzetbe, úgy hogy annak az oldalai meg azonos színűek legyenek:

Insanity_4Pcs_Rect_SameColor2.jpg

Amint a képen is látható, voltak ilyen kockakészletek, de ebből már jóval kevesebb. Összesen 340 olyan kockanégyes létezik, amiből 1 megoldásos torony rakható ki és a négyzetnek is csak 1 megoldása van. Ezek jó nehéz játékok! (Később megtaláltam, hogy más is felfedezte pontosan ezt a játékot, árulták is Mutando néven. A színezése más volt, és nem tudom, hogy egy megoldásosak voltak-e az ő feladványaik.)

Egy ilyen készlet fotói láthatók a fenti képeken. Hogy mindenki elkészíthesse a saját változatát, következzen most rajzban is, ahol a hátsó oldalak színe is kivehető:

Insanity_4ColRect.png

Ez volt a cserejátékom a 6. Ördöglakat találkozón Bakonysárkányban. Ezeken a találkozókon verseny is van, ahol a játéknak kapcsolódni kell az éppen aktuális sorszámhoz. Így elhatároztam, hogy megvizsgálom ezt a játékot 6 kockára, 6 színnel.

Mindössze 30 különböző 6 színű kocka létezik. Ez talán meglepő a 68 db 4 színűhöz viszonyítva. A 30-ból 6-ot kiválasztani közel 600 ezer módon lehet. A 6 kockának viszont rengeteg állása van: 3*245 ami közel 24 millió. Így nem volt reális az összes lehetőség elemzése. Helyette véletlenszerűen választott a program 6 kockát és azokat vizsgálta. Mindezt rengetegszer megismételve. Így nem szolgálhatok teljes eredménnyel, de jópár olyan készletet találtam így is, aminek csak egy megoldása van. Íme az egyik:

Insanity_6Pcs_Stack2.jpg

De nem álltam meg itt, a 4 kockás eredményeken felbuzdulva itt is kerestem más elrendezést. A 6 kocka 2*3*1-es téglatestbe rendezhető. Azokat a készleteket kerestem, ahol ennek a téglatestnek minden oldalán csupa különböző színek láthatók:

Insanity_6Pcs_RectDiffColor.jpg

Ez lényegesen egyszerűbb feladvány. Többszáz megoldása van minden általam talált készletnek.
De az eredeti játék iránti tiszteletadásként azt is vizsgáltam, hogy a 6 kockából kiválasztható-e 4 úgy, hogy azokból jó torony legyen építhető, ráadásul olyan, hogy csak 4 szín látszódjon a torony 4 hosszú oldalán. Van ilyen készlet:

Insanity_6Pcs_4StackDiffColor.jpg

(A fotón látható torony megint csak nem az igazi megoldás.) Ráadásul a 6 kockából csak egyféle 4-es választható ki. Azt hiszem, ez is nagyon nehéz feladat.
Ugyanezzel a négyessel kirakható az azonos oldalszínű 4*4-es hasáb is:

Insanity_6Pcs_4Rect.jpg

Tehát ezzel a 6 kockához 4 feladvány létezik, 2 könnyebb és 2 nagyon nehéz.
Következzen ennek a 6 kockának a rajza:

Insanity_6Col.png

6 kockás, 6 színű változatok léteztek a piacon, de csak egy feladvány volt hozzájuk.

Ekkor kicsit leálltam e játék vizsgálatával, azt hittem, már sok újdonságot nem tud nyújtani. Aztán megtudtam, hogy az egyik IPP-n Rik van Grol holland játékos egy 5 kockás változatot cserélt. Ráadásul olyat, aminél nem kellett egymásra pakolni a kockákat, épp ellenkezőleg, úgy kellett elrendezni, hogy minden oldaluk látszódjon. (Ehhez készített Rik egy ügyes tartót.) A feladat pedig az olyan elrendezés megtalálása volt, ahol bármelyik oldalról nézve csupa különböző színű oldal látható. Nagyon nehéz feladványnak tűnt már első hallásra is. Az 5 kockát több mint 300 ezer lényegesen különböző módon lehet beállítani. Ha van olyan készlet, aminek csak 1 megoldása van, akkor az elképesztően nehéz lehet.

Úgyhogy leporoltam a programomat és vizsgáltam az 5 kockás készleteket is. 75 különböző 5 színnel színezett kocka létezik. Ebből 5-öt kiválasztani több mint 17 millió módon lehet! Megint a véletlen próbálkozás módszeréhez folyamodtam, találtam is több ezer jó készletet, ezek közül pedig több mint 100-nak  csak egy megoldása volt. Valószínűleg Rik készlete is ilyen lehetett, sajnos nincsenek információim az ő vizsgálatairól.

Íme egy 5-ös készlet, ami elrendezhető úgy, hogy minden oldalról csupa különböző szín látszódjon és csak egy megoldása van:

Insanity_5Pcs_JoAllas.jpg

A fotón is látszik, hogy ez nem a jó elrendezés. A kockák teteje különböző, bal alulról nézve is, de jobbról már látszik két zöld lap.

Ugyanezek a kockák rajzban:

Insanity_5Col.png

Ha már megvolt 4, 5 és 6 kockára egy nagyobb elemzésem, akkor legyen viszonylag teljes, ne maradjon ki a még játékra alkalmas 3 kockás változat sem!

Meglepő módon 3 színnel szintén 30 különböző kocka készíthető, ugyanannyi, mint 6 színnel. Ezek közül 3-at kiválasztani 4060 módon lehet, ami nem egy túl nagy szám, így meg lehetett csinálni a teljes elemzést. Tetszett Rik van Grol ötlete, így a 3 kockás változatnál is olyan készleteket kerestem, ami bárhonnan nézve különböző színeket mutat:

Insanity_3Pcs_JoAllas.jpg

123 ilyen készlet létezik. De ebbe a vizsgálatba is tettem egy kis csavart. Azt is elemezte a program, hogy egymásra helyezhetők legyenek a kockák úgy, hogy a keletkező torony minden oldala azonos színű legyen:

Insanity_3Pcs_Torony.jpg

Ilyen készlet már csak 9 létezik. Ezek közül egy nehezebb rajza látható itt:

Insanity_3Col.png

Szerintem ez a játék még kicsiknek is való. Az egyforma színű torony felépítése egyáltalán nem nehéz, az még ovisoknak is sikerül.

Ismét fúrásra-faragásra-festésre esetleg hajtogatásra, ragasztásra biztatom az olvasót! Azt hiszem, a most bemutatott játékok közül mindenki talál olyan nehézségűt, amilyenhez épp kedve van. Az általam bemutatott színezések helyett természetesen lehet másmilyeneket is választani, esetleg különböző mintákkal díszíteni a kocka oldalait. Így egyedi játékot tudunk készíteni. Csak arra kell ügyelni, hogy a megadott színeket mindig ugyanarra a mintára vagy másik színre cseréljük!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr65308717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása