E blogon kaptam kedvet az ördöglakatokhoz. Azóta is lelkes olvasója vagyok, érdeklődve várom az új cikkek megjelenését.
Itt kaptam kedvet a játékok készítéséhez is, otthoni, "barkács" eszközökkel sok játékot elkészítettem családom és barátaim örömére.
Ahogy egyre jobban belemerültem a témába, egyre többet olvastam róla az Interneten, egyre több helyet fedeztem fel, ahol ördöglakatokkal foglalkoznak. Így lett az egyik kedvenc helyem Ishino Keiichiro oldala a http://www.puzzlewillbeplayed. com. Itt szinte naponta jelennek meg játéktervezők új játékai. Csodálattal figyeltem többek között Stéphane Comine (http://puzzlewillbeplayed. com/-/designer/Chomine.xml), vagy Yavuz Demirhan (http://puzzlewillbeplayed. com/-/designer/Demirhan.xml) több száz darabos kollekcióját, amelyekben egyaránt megtalálhatók egyszerű - néhány lépéses - és bonyolult - több 10 lépéses, szerintem csak számítógéppel megoldható - facsomók leírásai.
Itt kaptam kedvet a játékok tervezéséhez, és nagy megtiszteltetés, hogy Ishino publikálta is azokat (http://puzzlewillbeplayed. com/-/designer/Vanyo.xml).
A tervezés során 3 - látszólag egy kissé ellentmondó - dolog motivált:
- különleges alakú rabkereszteket, facsomókat tervezni,
- egyszerű, emberek által megoldható játékok terveit megalkotni,
- egy kicsit feszegetni a határokat olyan tervekkel, amelyeknek sok lépéses megoldása van.
Úgy is mondhatnám, hogy keresem a saját stílusomat ebben a határtalan világban.
Mindig is szerettem a labirintusokat és a facsomókat, így megpróbáltam ötvözni azokat. A Noncsi nevű játékomban is ez dominál valamilyen módon.
Többen kérdezték már, hogy gondolom ki ezeket a terveket. Az ötletek először fejben, néha álmomban :-) születnek, majd jön a BurrTools programmal való próbálkozás, és sokszor egészen más jön ki belőle, mint amit először elgondoltam. Néha megépítem az elemeket a LiveCube (http://www.livecubeshop.com/) készletemből, így próbálva, alakítva a játékot. Az ilyen megépítés sokszor hasznos, mert jobb a tényleges térbeli elemekkel kísérletezni, mint a BurrTools programmal.
Így született a Noncsi nevű játékom is. Eredetileg a 3 keretes labirintust gondoltam ki, amelyet ki kell tölteni egyforma elemekkel.
A próbálkozások során ez úgy módosult, hogy 1 keret van, amelyet 3 féle különböző elemmel kell kitölteni:
Ez az elrendezés jobban tetszett, és egy aránylag nehéz játékot sikerült így létrehozni.
Az elemeket középen kell becsúsztatni a keretbe, és végigvezetve - sokszor a már helyén lévő elemek ideiglenes elmozdításával - a helyére tolni.
A következő képen a játék BurrTools-szal készült modellje látható:
A lépésszámból látható, hogy egy közepes nehézségű játék a végeredmény. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon sokan meg tudták oldani ezt a feladványt. Persze olyan is volt, aki feladta :-(, de ez szerintem minden játéknál így van. Bizonyos játékok, bizonyos embereknek könnyen mennek, míg másoknak megoldhatatlannak bizonyulnak, és fordítva is.
A BurrTools nem támogatja a forgatást, de már jelezték felém, hogy ilyen megoldást is találtak hozzá.
A játék terve többeknek megtetszett:
- Eric Fuller (jól ismert játékkészítő) engedélyt kért a játék gyártásához, amelynek természetesen nagy örömmel tettem eleget. Elkészítette a játékot és árulta a saját Internetes web áruházában (http://www.cubicdissection.
com/). Nekem 2 tiszteletpéldányt küldött, amelyből 1 természetesen Noémi lányomé, akiről a játék kapta a nevét. Akár azt is mondhatom, hogy a játék olyan bonyolult, mint egy 17 éves kamasz lány :-)
A játék kivitelezése professzionális, a méretek tizedmilliméter pontosak, különböző egzotikus fából készült a keret és az elemek. - A játékot megvásárolva Saul Symonds blogger egy interjúban mutatta be azt, és a játéktervezéssel kapcsolatos gondoltaimat (http://seekingariadnesthread.
com/2013/11/06/tamas-vanyo-on- noncsi/). - Az idei ördöglakat találkozón is nagy sikere volt a játéknak és Gál Péter barátom "profi" fotókat készített róla, melyeket itt láthatók:
Összerakva:
Félig szétszedve:
Teljesen szétszedve:
Köszönöm mindenkinek a biztatást, támogatást, és arra buzdítok mindenkit, hogy próbálkozzon tervezéssel, készítéssel.
Vanyó Tamás