Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Crownguard: @Gál Péter F.: Köszönöm! (2024.04.09. 13:43) Ördöglakat tervező verseny!
  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7

A játéktervezéstől a megvalósításig (Noncsi)

2013.12.29. 17:10 Gál Péter F.

E blogon kaptam kedvet az ördöglakatokhoz. Azóta is lelkes olvasója vagyok, érdeklődve várom az új cikkek megjelenését.

Itt kaptam kedvet a játékok készítéséhez is, otthoni, "barkács" eszközökkel sok játékot elkészítettem családom és barátaim örömére.

Ahogy egyre jobban belemerültem a témába, egyre többet olvastam róla az Interneten, egyre több helyet fedeztem fel, ahol ördöglakatokkal foglalkoznak. Így lett az egyik kedvenc helyem Ishino Keiichiro oldala a http://www.puzzlewillbeplayed.com. Itt szinte naponta jelennek meg játéktervezők új játékai. Csodálattal figyeltem többek között Stéphane Comine (http://puzzlewillbeplayed.com/-/designer/Chomine.xml), vagy Yavuz Demirhan (http://puzzlewillbeplayed.com/-/designer/Demirhan.xml) több száz darabos kollekcióját, amelyekben egyaránt megtalálhatók egyszerű - néhány lépéses - és bonyolult - több 10 lépéses, szerintem csak számítógéppel megoldható - facsomók leírásai.

Itt kaptam kedvet a játékok tervezéséhez, és nagy megtiszteltetés, hogy Ishino publikálta is azokat (http://puzzlewillbeplayed.com/-/designer/Vanyo.xml).

A tervezés során 3 - látszólag egy kissé ellentmondó - dolog motivált:
  • különleges alakú rabkereszteket, facsomókat tervezni,
  • egyszerű, emberek által megoldható játékok terveit megalkotni,
  • egy kicsit feszegetni a határokat olyan tervekkel, amelyeknek sok lépéses megoldása van.

Úgy is mondhatnám, hogy keresem a saját stílusomat ebben a határtalan világban.
Mindig is szerettem a labirintusokat és a facsomókat, így megpróbáltam ötvözni azokat. A Noncsi nevű játékomban is ez dominál valamilyen módon.

Többen kérdezték már, hogy gondolom ki ezeket a terveket. Az ötletek először fejben, néha álmomban :-) születnek, majd jön a BurrTools programmal való próbálkozás, és sokszor egészen más jön ki belőle, mint amit először elgondoltam. Néha megépítem az elemeket a LiveCube (http://www.livecubeshop.com/) készletemből, így próbálva, alakítva a játékot. Az ilyen megépítés sokszor hasznos, mert jobb a tényleges térbeli elemekkel kísérletezni, mint a BurrTools programmal.

Így született a Noncsi nevű játékom is. Eredetileg a 3 keretes labirintust gondoltam ki, amelyet ki kell tölteni egyforma elemekkel.

noncsi_elso.jpg

A próbálkozások során ez úgy módosult, hogy 1 keret van, amelyet 3 féle különböző elemmel kell kitölteni:

noncsi_masodik.jpg

Ez az elrendezés jobban tetszett, és egy aránylag nehéz játékot sikerült így létrehozni.
Az elemeket középen kell becsúsztatni a keretbe, és végigvezetve - sokszor a már helyén lévő elemek ideiglenes elmozdításával - a helyére tolni.

A következő képen a játék BurrTools-szal készült modellje látható:

noncsi_megoldas.jpg

A lépésszámból látható, hogy egy közepes nehézségű játék a végeredmény. A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyon sokan meg tudták oldani ezt a feladványt. Persze olyan is volt, aki feladta :-(, de ez szerintem minden játéknál így van. Bizonyos játékok, bizonyos embereknek könnyen mennek, míg másoknak megoldhatatlannak bizonyulnak, és fordítva is.

A BurrTools nem támogatja a forgatást, de már jelezték felém, hogy ilyen megoldást is találtak hozzá.

A játék terve többeknek megtetszett:

  • Eric Fuller (jól ismert játékkészítő) engedélyt kért a játék gyártásához, amelynek természetesen nagy örömmel tettem eleget. Elkészítette a játékot és árulta a saját Internetes web áruházában (http://www.cubicdissection.com/). Nekem 2 tiszteletpéldányt küldött, amelyből 1 természetesen Noémi lányomé, akiről a játék kapta a nevét. Akár azt is mondhatom, hogy a játék olyan bonyolult, mint egy 17 éves kamasz lány :-)
    A játék kivitelezése professzionális, a méretek tizedmilliméter pontosak, különböző egzotikus fából készült a keret és az elemek.
  • A játékot megvásárolva Saul Symonds blogger egy interjúban mutatta be azt, és a játéktervezéssel kapcsolatos gondoltaimat (http://seekingariadnesthread.com/2013/11/06/tamas-vanyo-on-noncsi/).
  • Az idei ördöglakat találkozón is nagy sikere volt a játéknak és Gál Péter barátom "profi" fotókat készített róla, melyeket itt láthatók:

Összerakva:

Noncsi_Egyben-132820.jpg

Félig szétszedve:

Noncsi_Felig-133254.jpg

Teljesen szétszedve:

Noncsi_Elemek-133551.jpg

Köszönöm mindenkinek a biztatást, támogatást, és arra buzdítok mindenkit, hogy próbálkozzon tervezéssel, készítéssel.

Vanyó Tamás

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr235716261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása