Többszörös vendégszerzőnk, Vanyó Tamás játékaira a nemzetközi közösség is felfigyelt. Cikket kért tőle az egyik jónevű internetes újság. Ennek magyar változata következik most.
Körülbelül 2 éve foglalkozom játékok tervezésével. Ez idő alatt sok hatás ért, sok mindent kipróbáltam.
Gyerekkorom óta szerettem a játékokat, míg egy pár éve Gál Péter barátom honlapján (http://ordoglakat.blog.hu/) kedvet kaptam, hogy magam is készítsek ilyeneket. Miközben egyre jobban belemerültem a témába felfedeztem a Puzzlewillbeplayed (http://puzzlewillbeplayed.com/) honlapot. Csodálattal figyeltem a naponta megjelenő terveket, nagy hatással voltak rám többek között Stéphane Chomine munkái. Elhatároztam, hogy én is megpróbálok ilyeneket készíteni. Megismerkedtem a BurrTools programmal, vásároltam egy LiveCube készletet, sokat kísérleteztem a számítógépen és a kocka modellen is. Terveimet Ishino Keiichiro publikálta a honlapján, sok biztatást, gratulációt kaptam, amelyeket itt is köszönök.
Miközben terveim folyamatosan jelentek meg, a játékok készítésével is komolyabb szintre léptem. Vásároltam néhány kis asztali hobby barkács gépet, amelyekkel készítettem néhány játékot magamnak, ajándéknak és cserére is.
Most egy olyan tervemet választottam bemutatásra, amely jól tükrözi a “fejlődésemet”, átalakulásomat. Mindig érdekeltek a különleges formájú játékok, a labirintusok. Sok játékomon láthatók ezek a jelek.
A FourKey nevű játékot 2013-ban terveztem és publikáltam.
Itt egy keretbe kell becsúsztatni 4 “kulcsot”, amelyeket középen egy kis elem tart össze. Két megoldása is van, a lépés szám 9.4.1.2, tehát aránylag könnyen összerakható.
A lépés számról egyébként már sokat gondolkodtam, és beszélgettem más tervezőkkel is. Úgy gondolom nehéz megmondani, hogy egy játék mikor nehéz, mikor jó a sok lépés a kirakásban. Ebben a tekintetben is sok benyomást szereztem az elmúlt időben:
- Úgy tapasztaltam, hogy a kész játékok megoldása bizonyos embereknek könnyebben megy, mások hamar feladják, ha látják, hogy nagyon sok mozgatás szükséges a játék kirakásához.
- Láttam, sőt magam is készítettem terveket, amelyekben több 10, esetleg 100 lépés kell a játék összerakásához. Úgy gondolom, hogy ezek feszegetik a határokat és komoly szellemi kihívásokat jelentenek, de az is lehet, hogy csak számítógépes elemzéssel oldhatók meg, így elmarad a “játszás” csodája.
Azt gondolom, hogy a különleges végső forma, az egyszerűen elkészíthető alap elemek, és egy közepes (összesen 20-40) lépés szám jó lehet mindenkinek.
Van úgy, hogy egy régi tervemet újból előveszem és alakítok rajta. Ez történt ebben az esetben is. Megtetszettek Stephan Baumegger tervei, ahol a kész játékot nem lehet teljesen szétszedni. Vannak benne olyan elemek, amely csak egymásban csúszkálnak és a maradék elemeket kell behelyezni a végső összeállításhoz.
Ennek fényében újraterveztem a Four Key-t, és Four Key 2 néven publikáltam.
A feladat hasonló: helyezzünk be a keretbe 4 kulcsot, de itt 4 kis “retesz” nehezíti ezt. Ezeket folyamatosan csúsztatni kell ide-oda, hogy a kulcsokat be lehessen tenni.
A lépés szám 17.3.3.2, tehát az első kulcs kivételéhez 17 lépésre van szükség, míg a következő már 3 lépés után könnyen kijön.
Az egyforma “kulcsok” megkönnyítik a játék szétszedését.
A nem teljesen szétszedhető játékok terveinél a BurrTools grouping funkcióját kell használni:
Ezt a játékot magam is elkészítettem fából, hogy a tervekből kész játék lehessen.
A készítés során az asztalomon a jobb oldali részben látható, más játékaimmal (Noncsi, Hidden Pentominos és egy vendég: a W-Toast) együtt:
A játék készítését egy kicsit nehezíti, hogy bizonyos elemeket eleve össze kell rakni. A ragasztás és festés így eltér attól, mintha minden elem külön állna.
Arra buzdítok mindenkit, hogy próbálkozzon ilyen tervek és fa játékok készítésével. Nem is tudom, hogy mi okoz nagyobb örömet: a tervezés, a készítés vagy az összerakás :-)
Vanyó Tamás