A 2014-es Nemzetközi Ördöglakat Találkozó (IPP) egyik díjnyertes játéka nagyon tetszett nekem már akkor is, amikor még nem lehetett tudni, hogy díjat fog kapni. Jól passzolt a "kevés elemből nehéz játékot" mániámhoz. Tetszett, hogy két elemkészlet tartozik hozzá, rögtön gondoltam, hogy a különböző megoldási módszert igényelnek. Elhatároztam, hogy amint lehetséges lesz, készítek egyet magamnak. Így sikerült:
Az eredeti játékot Yasuhiro Hashimoto és Mineyuki Uyematsu tervezte. Az ő dobozuk vékony fém lemezből készült, szépen fel volt matricázva, ezért is kapta a játék a Karamell doboz (Caramel Box) nevet.
A feladat egyszerűen hangzik, tegyük be a sötét vagy a világos elemeket a dobozba! Hogy ez lehetséges (legalábbis a sötétekkel), azt következő kép szemlélteti:
A sötét elemek:
A doboz belső mérete 3×3×2 kockányi, így az elemekből is valami ilyesmi alakzatot kell kirakni. Nem pont ezt, hisz az ehhez szükséges 18 kocka helyett csak 16 áll rendelkezésünkre. Több kevesebb próbálkozásra sikerül kirakni egy elsőre jónak tűnő alakzatot:
De vajon ezt be lehet-e rakni a dobozba? Vagy van egy másik, jobb alakzat? És hogyan álljon? És milyen sorrendben kell összeilleszteni az elemeket? És kint vagy bent? Egyesével kell berakni az elemeket, vagy egyszerre többet?
Hát igen, ezek azok a kérdések, amitől különleges, nehéz és érdekes lesz ez a játék. Mindössze 3 elem, mégis nagyon komoly erőpróba berakni őket a dobozba. Nem reménytelenül nehéz, de egyáltalán nem magától értetődő.
A világos elemek:
Ezekből elsőre másmilyen alakzat állt össze nekem, mint a sötétekből:
De ez a jó? Itt ugyanúgy felmerül az összes kérdés, mint az előbb. "Természetesen" ezekhez az elemekhez egy kicsit más trükk szükséges, mint a sötétekhez, így hiába oldjuk meg az egyiket, a másik újabb komoly fejtörést kíván.
Remek játék, tessék megpróbálni elkészíteni vagy beszerezni!