Ördöglakat

Kétkezi logikai játékok a könnyűtől a szinte lehetetlenig.

Friss topikok

  • Crownguard: @Gál Péter F.: Köszönöm! (2024.04.09. 13:43) Ördöglakat tervező verseny!
  • Delcio Dellabetta: Boa noite, estou finalizando um projeto maravilhoso, que é a criação de 29 (vinte e nove) cubos 5x... (2024.03.08. 04:52) Pentakockák
  • Delcio Dellabetta: Boa tarde, outro exemplar de rara beleza da minha coleção é o BUCÓLIC CUBE, do designer Yasuhiro H... (2024.03.06. 17:36) Trükkös fickók
  • Delcio Dellabetta: Como que posso te mandar algumas fotos da coleção. (2024.03.03. 05:17) Hexominó - a kihívást kedvelőknek
  • Gál Péter F.: @Jézus Szíve Plébánia Kaposvár: Válaszoltam üzenetben. Ha arra válaszolnak, akkor képet is tudok k... (2024.01.23. 16:12) IPP ajándék 2 - Ördöglakat fillérekből 7

Varázsfuvola

2013.03.24. 18:13 Gál Péter F.

Mondtam már, hogy szeretem a kevés elemből álló, mégis nehéz játékokat? Mondtam hát, többször is, pl. itt vagy itt.

Most ismét ebbe a családba passzoló rabkeresztek következnek. Sőt, rögtön egy új családba is betekintést nyerünk, mégpedig a "rabkereszt sorozatok"-ba.

Mozart Varázsfuvolája ihlette Gregory Benedetti francia játéktervezőt e játékcsalád megalkotására. Vagy legalább a játékok elnevezését merítette az operából. Az összerakott játék tényleg hasonlít egy pánsípra:

Varazs3.jpg

Benedetti a Varázsfuvola egyik jelentős szereplőjéről Papagenáról nevezte el.
Hangszernek kicsit kevés sípból állna, túl bonyolult dallamokat nem lehetne lejátszani rajta :) A cél az elemek szétszedése, majd újbóli összerakása. Ez a változat mindössze 5 elemből áll, 2 alkotja a keretet és 3 a "sípokat":

Varazs3Elemek.jpg

Mégis nagyon nehéz az összerakás. Látszólag sok hely van a keretekben, ebből azt gondolhatnánk, hogy sokféle helyzetben összeilleszthetők az elemek. Ez némileg így is van, ha csak az összerakott állapotot tekintjük, akkor több mint 400 jó állása van az elemeknek. De, ami az igazi nehézséget okozza, az az, hogy a 400 eset közül mindössze egy olyan, amit ténylegesen meg is lehet valósítani. Az elemek alakja miatt, ha két "sípot" már beillesztettünk a két keretbe, nagyon valószínű, hogy a harmadikat nem sikerül betenni. A megoldás 10-es fokozatú, vagyis amikor már összeállt mind az 5 elem, akkor még 10-szer el kell mozgatni azokat, hogy a végső formáját elnyerje a játék. Ebből is látszik, hogy az összerakáskor nem rögtön a végső formát kell megcélozni, hanem egy előre alig sejthető összevisszának tűnő állapotot.
És, hogy miért tartozik ez feladvány rabkereszt sorozatba? Mert sokféle méretben, elemszámban létezik hasonló elven felépülő játék. A legkisebb változatban, a "Paminában", mindössze két "síp" szerepel:

Varazs2.jpg

Az elemek is viszonylag egyszerűek:

Varazs2Elemek.jpg

Ennél a legkisebb változatnál "csak" 9 hamis megoldás létezik és mindössze 1 valós. Ez 6-os fokozatú, ami igen magasnak számít ilyen kevés elem esetén.
Nekem ez a két változatom van meg a Varázsfuvola sorozatból. Szerintem ezek is elég nehezek, majdhogynem megoldhatatlanok egy átlagos vagy annál kicsit jobb játékos számára.
De léteznek ezeknél lényegesen nagyobb változatok is. A legnagyobb általam ismert a Sarastro, ami 7 sípból áll. Ennek a "monstrumnak" több mint 1500 hamis megoldása van és csak 1 valós. A megoldás 34-es fokozatú... Egyszer szívesen találkoznék olyannal, aki számítógép nélkül meg tud oldani egy ennyire nehéz játékot!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ordoglakat.blog.hu/api/trackback/id/tr795165967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vtamas 2013.03.25. 08:26:28

Egy Papageno-m nekem is van (puzzlewillbeplayed.com/DieZauberfloete/Papageno/). Természetesen nem tudom kirakni számítógépes segítség nélkül :-(

Ezek nagyon tetszenek, a kivitelezés főleg. Milyen fából dolgozol?

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.03.25. 10:10:39

@vtamas: Gratulálok a Papagenohoz! Lehet, hogy majd én is csinálok egy nagyobbat is.

Az én sípjaim bükkfából készültek a keret pedig tölgyből. Hogy jó sötét legyen a keret, "füstöltem" a tölgyet. Ez azt jelenti, hogy egy éjszakán át szalmiákszesz gőzében tartottam. Ez reakcióba lép a tölgyben levő csersavval és szépen besötétül. Jó módszer csak kicsit (nagyon) büdi :) A pisi szagát is a szalmiákszesz adja. De fél nap alatt elmúlik a fából.

vtamas 2013.03.25. 10:19:10

@Gál Péter F.: Az enyém négyzetes fenyő falécből van. A Sípoknál 4-et kellett összeragasztani. A Tiéd sokkal szebb!
A fa alapanyagokat magad vágod méretre, vagy lehet kapni valahol egységnyi (a kerethez), és 4 egységnyi (a sípokhoz) alapterületű léceket?

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.03.25. 10:23:08

@vtamas: Rendeltem 2*2 cm-es bükkfa léceket, az nagyon sok játékhoz jó. Meg már asztalossal is csináltattam, az néha sikerült, néha nem.
A kerethez az 1 cm-es tölgy léceket én vágtam méretre. (De fenyőt lehet kapni.)

vtamas 2013.03.25. 10:28:16

Köszi! A méretpontos keményfa beszerzésén vagyok elakadva. Fenyőből sokfélét láttam, vettem már, de a keményfa lenne az igazi, ahol nem ragasztással, hanem "kifűrészeléssel" lehetne alakítani a végső formát. Ha tudnál adni címet a rendeléshez, nagyon megköszönném.

Gál Péter F. · http://ordoglakat.blog.hu/ 2013.03.25. 10:34:06

@vtamas:
1. A legegyszerűbb megkeresni egy közeli asztalost.
2. Ha nem találsz, akkor meg lehet próbálni olyan barkácsboltokban, amik léceket is árulnak. Szinte mind vállal egyedi méretben is készítést, de a 2*2-es nem is különös méret.
3. És én már innen is rendeltem, de ez szállítással együtt elég drága. Csak akkor sokan-sokfélét rendeltünk:
winkler.turbo.at/shop_hu/product_info.php?cPath=1131_1671&products_id=13603
süti beállítások módosítása