Kézzelfogható logika - az ördöglakatok csodálatos világa

Nagy örömömre ismét egy vendégposzt következik. Sokaknak jó segítség lehet kisgyerekes rendezvények szervezésekor.
Egy olyan területről szól a poszt, ami nekem gyakran okozott gondot. Az általam tartott iskolai rendezvényeken, nyílt napokon sok 10 évesnél fiatalabb gyerek is megjelenik és nem mindegy, hogy az első alkalommal milyen játékot vehet a kezébe. Fontos, hogy számára megfelelő nehézségű, megoldható, ezáltal sikerélményt biztosító játék legyen az első találkozása az ördöglakatok világával. Ehhez gyűjtöttem össze néhány olyan játékot, amivel el lehet kezdeni az ismerkedést. A játékok egy része már szerepelt a blogon, de ilyen szempontból csoportosítva, együtt még nem láthattuk őket.
Az első játék a „Princess heart”, vagyis „A hercegnő szíve” néven található meg a neten. A szétválasztó játékok legegyszerűbb tagjai közé tartozik, így viszonylag gyorsan meg szokták oldani. Az én saját készítésű változatom nem ennyire dizájnos, viszont ugyanazzal az egyetlen lépéssel megfejthető, így bátran ajánlható a teljesen kezdők számára is. Azt szeretik benne, hogy annyira egyszerű, hogy igazából nem sok mindent lehet vele csinálni és nagyon könnyen szétjön az első próbálkozásokra.
Az idén ismét megrendezzük az Országos Ördöglakat Találkozót, immár a XV-et.
A helyszínt ismét a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum biztosítja Budapesten, a Korona tér 1-ben.
Az időpont pedig: 2022 november 12. szombat, 10h30 - 17h30.
A találkozón rengeteg játékot lehet kipróbálni, köztük olyan darabokat, amik most először láthatók Magyarországon. Játékok készítésére is lesz mód. Egy jólbevált, régebbi híres fejtörő, és néhány vadonatúj, a találkozóra tervezett ördöglakat ölthet testet a látogatók által.
PROGRAMOK:
11:00-tól előadások ördöglakat témában:
Palócz Krisztián: Logikai játékok alkalmazhatósága az építészeti tervezésben
Gáspár Merse Előd: Barangolás a játékok világában
Tompa László: A Rakkako játékcsalád
Gondos Gábor: Háromszögfestések, arab inspirációjú kirakók
Gál Péter: Feladványok a semmivel
Most először megkísérlünk egy ördöglakat megoldó versenyt is megszervezni. Erre 13:00-kor kerül sor.
Kötetlen beszélgetésekre, a játékok kipróbálására, barkácsolásra egész nap lehetőség nyílik.
Jópár játékról és egy kis elméletről is szó esett a Kutatók Éjszakáján. Az előadás videós változata:
Jól ismert és egyáltalán nem könnyű fejtörő, amiben 8 királynőt kell elhelyezni a sakktáblán úgy, hogy semmelyik kettő ne üsse egymást. Ha valaki nem próbálta még megoldani, javaslom, hogy akár egy kockás lap és ceruza segítségével tegyen egy (két.. sok) kísérletet!
Ez a feladvány az ihletője a 9 királynő c. ördöglakatnak. Először egy fából készült verzióval találkoztam itt. Igazán könnyen elkészíthető fából is, akár a fotókon látható égetéses módszerrel, de akár tiplit vagy rajzszöget is szúrhatunk a fa lapokba. Először én papírból készítettem el az elemeket:
Régebben volt szó a Sudoku és a kirakó játékok kapcsolatáról ebben a bejegyzésben. (Aztán felhívták a figyelmemet, hogy ezek latin négyzetek, a sudokuban sokkal több mindennek kell megfelelni.)
Egy nagyobb projekt kapcsán most újra elővettem ezt a játéktípust és jópár feladványt készítettem hozzá. Ezek közül párat lehetett elkészíteni az Ördöglakat Találkozón.
A tavalyi szünet után az idén ismét megrendezzük az Országos Ördöglakat Találkozót, immár a XIV-et.
A helyszínt ismét a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum biztosítja Budapesten, a Korona tér 1-ben.
Az időpont pedig: 2021 november 6. szombat, 10h30 - 17h30.
A találkozón rengeteg játékot lehet kipróbálni, köztük olyan darabokat, amik most először láthatók Magyarországon. Játékok készítésére is lesz mód. Egy jólbevált, régebbi híres fejtörő, és néhány vadonatúj, a találkozóra tervezett ördöglakat ölthet testet a látogatók által.
A találkozó kicsit eltér az eddig megszokottaktól. Idén ünnepelte volna 90. születésnapját Szentiványi Tibor (1931-2009) neves informatikus, játékkutató, játékgyűjtő. Logikai játékokból álló páratlan gyűjteményét a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum őrzi. Az idei Ördöglakat Találkozó keretében a hagyományos programokon túl Szentiványi Tiborra is emlékezünk. Ennek keretében délelőtt egy mini emlékkonferenciára kerül sor.
PROGRAMOK:
10.45-től az emeleti kiállítótérben:
Tárlatvezetés a „Mi fán terem az ördöglakat? Emlékkiállítás Szentiványi Tibor tiszteletére” című kiállításban. Tartja: Gál Péter a kiállítás szakértője, Pro Ludo díjas játéktervező.
11.00-13.00 között, a földszinti színházteremben:
Dömölki Bálint, a NJSZT tiszteletbeli elnökének bevezetője: „Kutatás, építés és fejlesztés Szentiványi Tibor mellett.”
Kerekasztal beszélgetés Flanek László, Szentiványi Imre és Windisch István részvételével.
Majercsik Krisztina: „A kreatív mérnöki gondolkodás a játékfejlesztéseknél” – élő előadás, zoom közvetítéssel.
Pálffy László Pro Ludo-díjas matematikus: „Fogadjunk, hogy emlékszel Tiborra!!!!”
Helyszíni nyereményjáték, melynek során logikai-, játék-, kártya és könyv-ritkaságok találhatnak gazdára.
Vetítésre kerül az 1985 kora őszén, a TV Galériája című sorozatban Keresztes Dóra és Orosz István, valamint Nagy Gáspár és Szentiványi Tibor közreműködésével készült video-film. Kurátor-riporter: D. Fehér Zsuzsa.
Társ-moderátorok: Képes Gábor tudománytörténész, NJSZT és Dr. Kriston-Vízi József játékkultúra közvetítő (Pro Ludo Társaskör).
Együttműködők: Neumann János Számítógép-Tudományi Társaság és Pro Ludo Társaskör
Délután kerülnek sorra a konkrét "ördöglakatos" előadások:
13:30-14:45 között, a földszinti Gerbaud-teremben:
Szilassi Lajos: Fel lehet-e bontani egy szabályos háromszöget 5 vagy 6 részre úgy, hogy azokból kirakható legyen egy szabályos ötszög?
Nagy Olivér: A 3D nyomtatott játékok jövője
Vanyó Tamás: 555 játék
Gál Péter: Öröknaptár játékok
Prémecz Gergely: Puzzle Boxes, azaz a trükkös dobozok világa
Kötetlen beszélgetésekre, a játékok kipróbálására, barkácsolásra egész nap lehetőség nyílik.
Ha jól tudom, még nem vizsgálták, hogy milyen módon lehet azonos alakzatokat összeállítani a kínai tangram elemeiből. Most megkísérlem e probléma teljes elemzését.
Más játékok esetén már többször volt szó a blogon erről a problématípusról. De még a négyzetekből felépülő poliominók is tartogatnak megoldatlan problémákat.
A kínai tangram hét darab viszonylag egyszerű elemből áll:
Nem reménytelen az összes eset vizsgálata.
Pakolgassál inkább valami kirakós játékot!
Remélem ma már egyre ritkábban hangzik el ilyen figyelmeztetés. Hogy igazán paradox legyen ez a két mondat elkészítettem azt az ételt, amivel igenis játszani kell.
Szerencsére vannak barátaim, akik minden őrültségre hajlandók, így meg tudtam kérni Sanyit, hogy nyomtasson nekem egy játék alakú süti kiszúrót. A választásom a tangram készletre esett. Hamar el is készült a próbaverzió:
Már csak kellett egy kekszreceptet találnom.
Az ördöglakatok világának megkerülhetetlen szereplője a japán Hanayama cég. A fémből készült Huzzle Cast játéksorozatuk olyan változatos és annyira magas minőségű, hogy minden játékszerető gyűjteményében helye van pár darabnak belőle. Ebben a cikkben egy általam hasonló elvűnek ítélt hat darabos készletről lesz szó. Igyekszem bemutatni a rendkívül precíz kivitelüket, a remek anyagminőséget és a különböző nehézségű változatok közti különbséget.
Közeleg a Karácsony, bátran ajánlom akármelyik tagját a Huzzle Cast sorozatnak. A különböző nehézségű változatok a kiskamaszoktól kezdve a játékprofesszorokig bárkinek jó szórakozást nyújtanak.
Minden Huzzle Cast játék kap egy nehézségi besorolást egytől hatig. Ez általában tényleg jól mutatja a megoldáshoz szükséges ötletek, lépések számát. Sokan esnek abba a hibába, hogy egy ötös vagy hatos fokozatúval kezdik az ismerkedést ezekkel a játékokkal, illetve ilyet vesznek ajándékba. Én azt gondolom, hogy ez már az a szint, amit csak az igazán gyakorlottak, sok hasonló játékot megoldók tudnak értékelni. Némelyik bizony igen-igen nehéz. A lejjebb bemutatott hatos fokozatú ördöglakattal 4-5 nap alatt lényegében semmit nem tudtam kezdeni, pedig nem az első, amivel találkozom...
De, haladjunk sorjában! A most következő játékoknak van egy közös vonása, mindben az egyik elemet egy előre meghatározott úton kell végigvezetni, hogy sikerüljön eltávolítani. Ezért is gondoltam, hogy mind hasonlítanak egy-egy labirintusra. Olyan labirintusra, ahol az út átjárói, fordulópontjai, elágazásai néha jól láthatók, de néha még ezek is rejtve vannak. Sokszor tudjuk, hogy merre kellene haladni, csak a játék "nem hagyja" magát, az elem elakad, rövid, kicsi vagy épp túl nagy.
Még egy hasonlóság, mindegyik csupán két elemből áll. Az igaz, hogy ezek az elemek néha nagyon bonyolultak, "ezer" apró részlet kidolgozottságán múlik a játszhatóság és a megfelelő nehézség.
Huzzle: Cast - ABC
Igaz, hogy jó régen, de már volt szó olyan ördöglakatokról, melyek a természetben található ágakból készültek, bonyolultabb megmunkálás, alakítás nélkül. Most is hasonlók következnek.
Kirill Grebnev orosz játéktervező találmánya az első játék, csakúgy, mint a régebbi bejegyzésben bemutatott. Ehhez egy vastagabb hasábot kell korongokra vágni. Akár tüzelőnek való fa is jó lehet, nem igazán számít sem a fa fajtája sem alakja. Az általam készített változat:
A már hagyománnyá vált Országos Ördöglakat Találkozók sorában elérkeztünk a 13-hoz.
A helyszínt ismét a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum biztosítja Budapesten, a Korona tér 1-ben.
Az időpont pedig: 2019. november 23. 10h30 - 17h30.
A találkozón rengeteg játékot lehet kipróbálni. Ott lesznek magyar tervezők új és régebbi játékai, és a nemzetközi játékvilág néhány újdonsága is. Az idei nemzetközi találkozón több magyar játékot díjaztak, ezek alkotóival is találkozhattok.
Az idén is néhány érdekes előadásokat hallgathatunk meg a játékok világáról. Az előadások 11h-tól kb. 13h-ig tartanak, 15-20 perces időtartamban. Ezek listája:
Végig lehetőség lesz a kiállított játékok kipróbálására, beszélgetésre, új ötletek megvitatására.
A találkozóra a belépés ingyenes!
A képek innen származnak.
Már többször láttunk példát arra, hogy egy-egy játékot mennyire meg tud nehezíteni, ha egy keret vagy ketrec belsejében kell összeállítani. A legjobb példa erre talán a Ketrecbe zárt kockák, de érdekes volt, amikor az egyszerű facsomókat tettük egy kockába.
Nem nehéz eljutni addig, hogy a 6 elemű rabkereszteket is próbáljuk meg "keretbe foglalni". Kétféle keret könnyen adja magát, ezek láthatók a képen:
Jó régen, de foglalkoztunk már a pentominó elemek elhelyezésével egy sakktáblára. Igazán nem egyszerű feladat a 12 elem elhelyezése. Főleg akkor, ha előre meghatározzuk, a 4 lyuk elhelyezkedését.
Sokkal kevésbé ismert probléma a pentominó elemek elhelyezése úgy, hogy az elemek nem érintkezhetnek egymással sem oldalnál, sem sarkon. Nyilván mind a 12 elemet nem lehet elhelyezni egy sakktáblára ilyen megkötéssel. De akkor mennyit lehet?
Egy kis próbálkozással 5 elemet könnyen elhelyezhetünk érintkezés nélkül a táblán:
Néhány karika és golyó felhasználásával jópár ördöglakat készíthető. Most olyanokat mutatok, amik nem túl nehezek, így azoknak is jó szórakozást nyújthatnak, akik most ismerkednek e játéktípussal. Az összes megoldása hasonló alapötletre épül. Néha könnyebben észrevehető a megoldás kulcsa, máskor inkább összegubancolni sikerül a játékokat. Aki más alapötletre is kíváncsi, annak javaslom a filléres sorozat többi játékát.
Az alapjáték két karikából és két golyóból áll:
A már hagyománnyá vált Országos Ördöglakat Találkozók sorában elérkeztünk a 12-hez.
A helyszínt ismét a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum biztosítja Budapesten, a Korona tér 1-ben.
Az időpont pedig: 2018. október 27. 10h30 - 17h30.
A találkozón rengeteg játékot lehet kipróbálni. Ott lesznek magyar tervezők új és régebbi játékai, és a nemzetközi játékvilág néhány újdonsága is.
Az idén is néhány érdekes előadásokat hallgathatunk meg a játékok világáról. Az előadások 11h-tól kb. 13h-ig tartanak, 10-15 perces időtartamban. Ezek listája:
2 órától lehetőség lesz egy újonnan felfedezett játék elkészítésére, így az ügyes próbálkozók egy igazi fából készült ördöglakattal gazdagodhatnak.
Végig lehetőség lesz a kiállított játékok kipróbálására, beszélgetésre, új ötletek megvitatására.
A találkozóra a belépés ingyenes!
Az utóbbi időben sokat foglalkoztam olyan feladványokkal, ahol szimmetrikus alakzatokat kell kirakni. Ezek közül a legnépszerűbb és máig az egyik kedvencem az Ex-3, vagy a Symmetrick. De én is kitaláltam hasonlókat. 2014-ben egy ilyennel, a Symptominoval indultam az IPP-n. Vagy a Lego fejtörők között is sok szimmetria keresős van, pl. a 2017-es versenyjátékom. Ezekhez a feladványokhoz számítógépes programokat használtam. Ugyanezek a programok alkalmasak különböző elemkészletekből képezhető azonos alakzatok keresésére is. Ilyen típusú feladványok is szerepeltek már a blogon. Legoból pl. itt, pentominókból többek közt itt. Elhatároztam, hogy készítek egy könyvjátékot, amiben sokféle, különböző nehézségű feladványt szedek össze, ezzel is összefoglalva az eredményeimet. Hosszas tervezgetés, elemzés után született meg ez a játék:
Már többször foglalkoztunk különböző szoliterekkel. A legismertebb az angol táblán játszható, de, szerintem az annyira nehéz, hogy csak a nagyon elszántak próbálkozhatnak sikeresen vele. Lényegesen könnyebb a háromszög táblán játszaható. A tábla is kisebb, így a bábuk száma is kevesebb. Azoknak azonban, akik még csak most ismerkednek ezzel a játéktípussal, vagy nem akarnak órákat tölteni egy-egy feladvány megoldásával, bemutatok pár még kevesbb bábuval játszható játékot. Ezek közül némelyik csak pár percet igényel, de azért a végefelé igencsak megnehezednek.
Már nem teljesen egyszerűek az 5 bábus feladványok. A következő fotón egy olyan állás látható, ahol nem lehet ugrássorozatot végezni, minden lépést más-más bábuval kell végrehajtani. Így ez egy 4 lépéses feladvány:
A következő 6 bábus feladványnál már lehetséges egy lépéssorozat, így ez is megoldható 4 lépéssel.
Vesa Timonen az egyik legkedvesebb játéktervezőm. Minden ördöglakatjában van valami különleges, egyedi ötlet. Néha rendkívül nehéz játékokat alkot, de legtöbbször pont azon a határon mozog, ami biztosítja az "AHA" élményt. Épp megoldhatók, de azért meg kell küzdeni velük. Timonen többször szerepelt már a blogon, tudom, hogy másoknak is tetszenek játékai. Most két látszólag nagyon egyszerű játékáról lesz szó. Nincs sok közös bennük, csupán az, hogy mindkettő két darabból áll.
A Cast Loop első látásra egy szolid ékszernek tűnik:
Nem véletlenül árulják egy kecses bőrszíjjal együtt, így nyakláncként viselhető. Szerencsére Magyarországon is könnyű beszerezni, a nagyobb játékboltok árulják a Hanayama ördöglakatok között.
A leghíresebb tangram – a kínai – hét darabból áll. Ez egy olyan elemszám, amivel síkbeli összerakók esetén megfelelő nehézségű feladványok kreálhatók és kellően változatos alakzatok alkothatók. Én viszont határozottan kedvelem a minél kevesebb elemből álló játékokat, így megörültem, amikor ráleltem Georg Brügner mindössze 3 elemből álló tangramjára.
Ezt a játékot három derékszögű háromszög alkotja:
Nem teljesen gyerekkorom csavaros, lyukacsos építőjátékáról lesz szó, de akárhányszor a kezembe veszem ezt a kockát, mindig az jut eszembe.
Ha listáznánk az ördöglakatokat a minél egyszerűbb kinézethez tartozó minél nehezebb megoldás alapján, akkor a "trükkös fickó" játékcsalád némelyik tagja igen előkelő helyen szerepelne. Aki egy kicsit tud fémmel, dróttal bánni, az otthon is könnyedén elkészítheti az alapváltozatot:
Az egyik kedvenc játékom mindössze két elemből áll, ráadásul ezek az elemek még egyformák is. Nem túl nehéz feladvány, de biztosítja az "aha" élményt, amit csak az igazán jó ötletek tudnak.
Egy "piramist" kell összeállítani ebből a két darabból:
Születnek csodák mifelénk is! Egy régebbi kedves olvtársunk ismertetett meg alkotásaival, sőt, a legtöbbet már birtoklom is. Sajnos a teljes feldolgozásuk még mindig várat magára, de meg fog történni! Már jó régen bemutattunk párat drazsdik játékai közül ebben a bejegyzésben. Most a fő erősségéből következzen néhány ördöglakat.
Nagyon komoly sorozatot tervezett drazsdik, melyben a szokásoktól eltérően nem zsinórt vagy merev fém részeket kell szétválasztani, hanem egy megfelelő hosszúságú láncot kell levezetni az állványról. Nagyon szemléletesen a Vándorlánc nevet adta a játéksorozatnak. Most ennek a sorozatnak következzen néhány eleme. Távolról minegyi emlékeztet a Meledákra vagy az egyszerűsített változataira. Akinek igen fejlett a térlátása, az ki tudja gondolatban egyenesíteni az íveket, el tudja hagyni a zavaró hurkokat és meg tudja mondani, hogy melyik alapváltozathoz hasonlítanak leginkább. El kell ismernem, hogy nekem ez általában nem sikerül, komolyan megküzdök a megoldásokkal.
Az első változat:
Szeretem azokat a játékokat, amikben sok-sok feladvány tartozik egy nem túl nagy elemkészlethez. Sokszor találkoztunk már ilyenekkel a blogon, legutóbb a Tangramkészletnél.
Most egy kicsit hasonló bejegyzés következik. Egy régen megismert készlethez vizsgáltam meg az eredeti feladványtól eltérő alakzatok kirakhatóságát. A Stewart Coffin által javasolt félkockákból álló elemkészletből eredetileg egy nagyobb, 4 egységnyi kockát kellett kirakni. Nemrégiben elkészültem egy viszonylag nagyobb elemzéssel, az összes kirakható hasábot megkerestem.
Emlékeztetőül álljon itt még egyszer az összes elem fotója: